ARKIV 2004 XC AKTIVITETER - NYHETER - TIPS
Linker til andre internettsider kan, ettersom tiden går, falle ut pga endringer...


TORSDAG 23.12: SOLA HAR SNUDD

Da er vi ferdig med halve vinteren og det går igjen mot lysere tider med termikk, feite skyer og distanseflyving!
Distansemessig har 2004 vært et superår i Norge noe jeg skal utdype i "Fem lengste XC 2004" som kommer over nyttår. Annet stoff underveis er artikkel fra Tor Erik Stranna om hans XC flyving i år og min artikkel om rekordturen på 153,6 km.

Vil med dette ønske deg trofaste leser

en God Jul og et fremgangsrikt Nytt XC År
med
Mange og  Lange Fridistanser !

=NIMBUS=


SØNDAG 19.12: NY LENGSTE FRIDISTANSE MED HG

Otto Baste
fløy for et par dager siden 302,8 km med Hg ved Deniliquin, Australia. Det er lengste fridistanse flydd med Hg av en nordmann. Otto hadde også den gamle bestenoteringen. Vi gratulerer!

Lengste fridistanse flydd med Pg av en nordmann er vel fremdeles Rolf Dale`s
191 km fra Manilla, Australia i 2000.


=NIMBUS=


FREDAG 17.12: HUSK LÅRSTROPPENE

Bra video som viser hva som vanligvis skjer når man starter uten å ha låst lårstroppene. Dette skrekkscenariet kan ikke advares for mange ganger om.
Denne gangen var piloten heldig, han ramla ut tidlig! Du finner den HER.

Min artikkel om emnet: Mareritt på høylys dag.


=NIMBUS=


LØRDAG 11.12: LESESTOFF

Hvorfor ikke lese XC-artikler og drømme seg bort fra tåke og snø.
Disse artiklene ligger på Flying Worlds nettsider:
   
   
Andes crossing in paraglider - Dec. 2003 (by Will Gadd)
    300 km World Record distance in tandem paraglider (2003)
    The world distance paragliding record (by Will Gadd / 2002)



=NIMBUS=


FREDAG 03.12: XCEARA 2004

Sture Mikalsen
har tipset meg om Mac Para`s sterke innsats i nylig arrangerte XCeara 2004. Tomas Brauner vant med totalt 1006 km på 5 dager (de tre tellende: 685,3 km) mens Martin Orlik kom på 2. plass. Begge fløy Mac Magus 3. Som vanlig dårlig med info på den offisielle websida ( http://www.xceara.com.br/ ) mens Mac Para ikke overraskende har litt info om begivenheten: http://www.macpara.com/

PIEDRAHITA

15. august satte Patrice Quillet ny europisk fridistanserekord for pg med en
280.1 km tur fra Piedrahita. Flying World har intervjuet ham om rekordturen,
les mer.


=NIMBUS=


SØNDAG 28.11: NYTT NAVN, SAMME INNHOLD !

Nettstedet har skiftet navn fra "Paragliding over 100 km i Norge" til det kortere og mer nettbruker-vennlige "fridistanse.no". Innholdet vil imidlertid være det samme som før med fokus på lange fridistanseturer med paraglider i Norge og spesiellt de over 100 km. 100 km klubben fortsetter også som før.

FDL 2005 PG: FRIDISTANSE-TURER FLØYET MELLOM 01.09 - 26.11. 2004.

Av programmerings-tekniske årsaker må fridistanseturer logget i Loggboka i dette tidsrommet legges inn på nytt for at de skal bli registrert i FDL 2005 PG. Det burde eventuellt holde å bare åpne de aktuelle turene slik man gjør når man gjør forandringer og så "save" dem på nytt.

VEDDEMÅLET: 300 KM  KONTRA 200 KM, HG KONTRA PG...

Driver ikke mye med chatting men en fly-chatt av og til er ok. Men pass på, en chatt kan bokstavelig talt bære langt ut på viddene.
Slik gikk det sist jeg chattet med hg-pilot Robin Strid:

Robin says:
det er mange fridager i mai
Frode Halse says:
ja, men ikke riktig så mange til neste år som i år
Robin says:
får vel ta 2 måneder sommerferie som vanlig
Robin says:
satser på 5 over 100km
Robin says:
1 over 200
Robin says:
+ mange loop
Frode Halse says:
satser også på en over 200
Robin says:
he he førstemann
Frode Halse says:
..men det er veldig lite sannsynlig
Robin says:
vedder en kasse øl
Robin says:
på at jeg er først
Frode Halse says:
vedder ikke i mot
Robin says:
ha ha
Frode Halse says:
ville du veddet imot at jeg skulle ta 15 før du tok 20 ?
Robin says:
det er forsent
Robin says:
men ja
Frode Halse says:
ja, vet det, men om jeg hadde spurt deg i våres?
Robin says:
hadde sikkert gått også hvis ikke varioen hadde streiket
Frode Halse says:
ok
Robin says:
jeg flyr 300 i norge før du flyr 200
Robin says:
hey
Frode Halse says:
det kan vi vedde om, ølkasse?
Robin says:
jepp
Robin says:
jeg satser på oppslep kongsvinger
Frode Halse says:
det er en deal! ...ikke at jeg tror jeg har så stor en sjans men jeg liker slike veddemål!!!
Robin says:
300 på verma
Robin says:
boks øl?
Frode Halse says:
kartong? kommer de i kasser?
Robin says:
ingen aning
Robin says:
det kan jo ta noen år
Frode Halse says:
ja! ...snakker vi da om sixpack eller hva??
Frode Halse says:
sixpack etter eget ønske?
Robin says:
du får definere det så det ikke er tvil og legge det ut på websiden din
Frode Halse says:
hadde tenkt det ja!!
Frode Halse says:
pg mot hg, grrrrrr...
Robin says:
24 øl av beste slag
Robin says:
det er du mot meg
Robin says:
du må gjerne fly hg hvis du tror det er bedre
Frode Halse says:
særlig! .......angående merke, det kan bli dyrt men ikke for deg, jeg har enkel smak.....
Robin says:
ok det må være tilgjengelig på rimi i vågå
Robin says:
så er det enklere
Frode Halse says:
avtale!  "karslig" veddemål men nå må jeg se nyhetene.. vi snakkes seinere, blir uansett på nett utover kvelden
Frode Halse says:
heidå
Robin says:
ok god kveld



=NIMBUS=


SØNDAG 21.11: FRIDISTANSE LIGAEN 2005 PG

FDL 2005 PG startet 1. okt. i år og varer ut sept. 2005. Mht. deltakelse og innmelding/utmelding er praksis uforandret:
Var du deltaker i år blir du automatisk med i 2005. Hvis du ikke har vært med før eller ønsker å melde deg ut sendes innmelding/utmelding til administrator Frode Halse, adresse  nimbus@lways.online.no

Som deltaker kommer ikke navnet ditt opp på FDL-lista i Loggboka før du har logget første fridistanse-tur.

Reglene er de samme for Fridistanse Ligaen Pg og Distanseligaen Pg, unntatt hvilke turer som er tellende selvfølgelig! I FDL PG er det kun fri distanse som gjelder.


=NIMBUS=


LØRDAG 13.11: " 102 KM - OG KAMERAET LÅ HJEMME "

Da er det premiere på ny, ikke tidligere publisert 100 km+ artikkel skrevet av Morten Plünnecke. Morten er som meg medlem i Oslo Hang&Paragliderklubb og har fløyet siden 1997. Vi har fløyet mye sammen og jeg har mer enn en gang lagt merke til hvor godt han flyr teknisk.

Morten har dårlig tid til distanseflyving noe som forklarer hvorfor det drøyde så lenge før han fikk sin etterlengtete 100 km pluss tur.
At kamera ikke var med er jo kjedelig men de forskjellige etappene av turen er likevel meget grundig illustrert!

Morten Plünnecke                   "102,0  km - og kameraet lå hjemme"
(foto: Frode Halse)


=NIMBUS=


MANDAG 08.11: 348 KM I SØR-AMERIKA

3. november ble det igjen satt ny rekord i XCpedition Nordeste 2004.
Marcelo Pietro "Cecéu"
var igjen på farten, denne gangen med en SOL Dynamic AR, og forbedret den ferske Sør-Amerikanske fridistanserekorden fra 29.okt (339 km) til 348 km! Les mer: http://www.xcnordeste.com.br/ing/patu.php?id=96


ICARO 2000, NY PG HJELM

Icaro har laget en "kortversjon" av Hg hjelmen Four Flight som passer for Pg piloter. Se den i Oz Report: Icaro 2000 - new paraglider helmet


NY 100 KM
+  ARTIKKEL

Om få dager er det premiere her på Morten Plünneckes artikkel, illustrert på en forfriskende ny måte! Heng med.


=NIMBUS=


MANDAG 01.11: XCPEDITION NORDESTE 2004

Svein Bjørneseth
har tipset meg om den sterke flyvinga som for tiden foregår i Brasil. Ikke uventet gjør SOL-vinger reint bord på hjemmebane.

29. oktober: Marcio Pinto og Cristiano Vermelho (begge SOL Dynamic AR) setter ny verdensrekord i deklarert distanse med 308 km, flyr videre og setter også ny Sør-Amerikansk fri distanse rekord med 339 km!

30. oktober: Marcelo Pietro "Cecéu" (SOL Synergy 2) forbedrer den ferske verdensrekorden for deklarert distanse ved å fly 315 km. Dette er også verdensrekord for fri distanse flydd med en DHV 2 vinge.

Les mer på arrangementets hjemmeside:
http://www.xcnordeste.com.br  


=NIMBUS=


LØRDAG 23.10: NÅ ER SOMMEREN I FULL GANG....I AUSTRALIA!

Det er ikke mange australske piloter som logger i Loggboka men en av de få er til gjengjeld interessant. Mange husker kanskje Mike Dufty som jeg hadde intervju med i fjor høst og som hadde rekorden for Western Territory (slått nå?) med 169,0 km. Han er i farta, hadde en fin vårtur på 66,2 km i begynnelsen av denne måneden.

Da er det bare å klikke seg inn på Australia i Loggboka innimellom, kanskje han slår til igjen med en skikkelig langtur?


=NIMBUS=


LØRDAG 16.10: FRIDISTANSE LIGAEN 2004 PG AVSLUTTET

Da er fristen for innmelding av distanseturer ute og vi setter sluttstrek for FDL 2004 PG. Fordelt på 56 piloter ble det i år innmeldt 443 turer. Tilsvarende tall var i fjor 42 og 378, altså en pen oppgang. FDL 2004 PG (Loggboka)
Skjeler vi over på DL PG ser vi at deklarasjonslysten er synkende, kanskje som en konsekvens av at alternativet FDL PG ble introdusert i fjor? Det var iallefall 37 deklarerte turer blant de tellende turene i 2003 mens tallet sank til 23 i år.



Da undertegnede 1. juni hadde fløyet sin 153,6 km tur var forspranget så stort til alle andre i FDL at sjansen var minimal for at noen skulle klare å ta det inn.  At ikke bare en men to konkurrenter skulle klinke til med tre turer over 100 km var lite sannsynlig, men det skjedde! Dermed fosset Tor-Erik forbi mens Bjørn pustet meg i nakken på tredje plass.

Vi gratulerer Tor-Erik med en vel fortjent seier, resultatet av sterk og jevn flyving gjennom sesongen. Han får dermed navnet sitt på vandreseidelen (bilde) som vinnes av den første med tre napp. Topp tre får som vanlig flotte pokaler (bilde).

Vil ta med mer om denne sesongen som utviklet seg til en gedigen distansefest når jeg om ikke lenge oppsummerer i "Fem lengste XC 2004", heng med....


=NIMBUS= 


MANDAG 11.10: HØSTENS PG-HAPPENING PÅ ØSTLANDET

....var kanskje turene som gutta hadde fra Gaustatoppen i går. Initiativtaker var Thomas Nilsen
Turene fra i går samlet på ett brett: Loggboka -Turer - Rjukan - Gaustatoppen


Roar Gaulens fyldige fotodokumentasjon av begivenheten.

Eksempler på fine turer som har gått via Gaustatoppen, begge fra i år:
Roar Skuggedal 87,6 km, Loggboka
Roar Gaulen 53,6 km, Loggboka


=NIMBUS=


FREDAG 08.10:" TO LANGE FRA GAUKSETTNATTEN"

Så er den her, Bjørn Skarpås sin artikkel "To lange fra Gauksettnatten".
En interessant beskrivelse av og sammenligning mellom to av hans tre 100-km-pluss-turer, flydd fra samme sted via den samme dristige ruta.
Bjørn forlater vanetenkning og de trygge dalene. Det gir resultater!


 Bjørn Skarpås              
                                         
=NIMBUS=


ONSDAG 06.10: ROLIGE HØSTDAGER

EM i Paragliding 2004 i Hellas går tregt, de siste tre dagene har blitt kansellert. Det er altså ikke bare i gamle Noreg at det kan være trøblete å få et pg-mesterskap i havn. (...klarte ikke å dy meg, bare måtte si det...)

Her hjemme drømmer/tipser Svein Bjørneseth om ekstreme paraglidere mens Bjørn Skarpås har testet og kjøpt Omega 6, se videosnutt:
http://www.stud.ntnu.no/~skarpas/Omega6.wmv  Glimrende valg Bjørn av musikk (klaver) til en ny klassiker i Omega-rekka.

Om få dager kommer mer fra Bjørn, da legger jeg ut hans rykende ferske artikkel om de to 100-km-pluss-turene som han gjorde fra Gauksettnatten i Uvdal i sommer. Meget godt illustrert med barogrammer og masse foto.
"Gle dåkker!"


=NIMBUS= 


LØRDAG 02.10: EUROPAMESTERSKAPET I PARAGLIDING 2004

Så er de i gang i Kalavrita (Hellas) med det 8. Europamesterskapet i Paragliding. Lena Abotnes gjorde det best av de norske i 1. omgang med en 8. plass blant damene. For resultater og annen info, se mesterskapets hjemmeside.



=NIMBUS=


FREDAG 01.10: STØVJÆVELENS DAG

Rapport fra Vågå-turen: Onsdag var DAGEN, kjempeustabil med fine cumuluser og masse støvjævler (dustdevils) på starten på Vole. Dessverre var det også 2-4 m/s bakvind men den ble i perioder kontret av termikken som stod inn. Hadde derfor et håp om å få startet.
Allerede mens jeg lastet ut på snuplassen kom første støvjævelen, den strøk forbi med fem meters klaring. Slengte ei lang remse med dopapir inn i den. Remsa tok et par runder perifert for liksom å vise meg diameteren (ca 50 meter), så ble den sugd inn i kjerna og spyttet til værs! Den steg raskt, mistet den av syne 2-300 meter over start. De neste timene måtte jeg stadig passe på så den utlagte skjermen ikke skulle bli tatt av hissige støvjævler. Hadde x antall startforsøk men klarte ikke å komme meg ut. Tilslutt økte bakvinden på og gjorde det helt umulig. En meget frustrerende dag!!

Torsdag var dønn stabil med inversjon, fikk kun forlenget sklitur fra Vole.

Begge dager var jeg også i Bøverdalen på kvelden men ble bare belønnet med side/bakvind.

Altså ikke mye flyving å skryte av men du verden så flott høstfjellet er, bare utsikten var verd turen.


=NIMBUS=


MANDAG 27.09: HØSTFJELLET KALLER

Så flott som det er i fjellet nå er det vanskelig å holde seg i lavlandet. Dessuten er det meldt kjempevær fra onsdag!
Jeg flyr i Vågå/Bøverdalen-området på onsdag og torsdag. Ta kontakt hvis du har tenkt å gjøre det samme (mob. tlf 90160285).


=NIMBUS=


MANDAG 20.09: GEOCACHING

Så er vi i gang med høststormene og lite flyving. Når det ikke er flybart øker lysten til å bevege seg rundt nede på landejorda, noe som jo kan virke kjedelig etter en sesong med luftige tredimensjonale krumspring. Men det finnes en interessant todimensjonal utfordring, Geocaching! Uansett vær kan Geocaching gjøre en tur ute i det fri mye mer interessant. Små bokser er gjemt ute i landskapet og man skal finne dem ved hjelp av GPS (koordinater), beskrivelser og hint. De mer avanserte oppgavene er lagt opp som "rebusløp". Boksene er spredd over hele verden, med opphopninger rundt tettsteder.

Kanskje ligger det bokser ikke langt fra der du bor? Sjekk ut og gå på leting: www.geocaching.com


=NIMBUS=


TIRSDAG 14.09: SOGNEFJELLSFLASKEN 
 
Onsdag forrige uke var det høytidelig overrekkelse av Sognefjellsflasken. Det hele skjedde på Sundvolden, i bakvind!
                     

          

                Den lykkelige vinner og Sindre Hauglum (foto: Sindres kamera)

Å påstå at Sindre Hauglum kom ens ærend til Oslo for seremonien vil vel være en overdrivelse, han hadde også annet å bedrive, men veldig hyggelig var det i alle fall med personlig overrekkelse.
Cognacen er en XO Bonaparte. Cognacglass skal kjøpes inn så de eksklusive dråper kan nytes til vinteren mens jeg mimrer om en av de mest hårreisende bra turer jeg har hatt, turen over Sognefjell !  
                            

Med flasken fulgte en fin diplom med teksten

                           Vinner av Sognefjellsflasken

       
Den 11.august 2004 fløy De  Frode Halse  som førstemann over
          Sognefjellet. Mange har forsøkt, men ingen har greid denne bragd  
          før Dem.

          Sogn Paragliderklubb gratulerer og overrekker denne flasken god  
          Cognac som De kan nyte på veien hjem.



         
Sindre Hauglum (sign)


NY PRESTISJETUNG OG PREMIEINNBRINGENDE UTFORDRING ER PÅ GANG !

Jeg er stor tilhenger av å sette seg mål for distanseflyving som ikke nødvendigvis går på antall kilometere men heller handler om å fly gjennom et bestemt område, lande på en spesiell topp, være en pioner som gjør det for aller første gang! Fremdeles kryr det av slike XC-utfordringer i Norge, bare noen få (de enkleste?) er gjort.

Kommer til å være med på å støtte en ny prestisjetung og premieinnbringende XC-utfordring som er på gang. Hva utfordringen skal gå ut på er ikke helt ferdig definert ennå men så snart detaljene er på plass vil du finne en kunngjørelse på denne siden.
Følg med følg med!


=NIMBUS=


LØRDAG 11.09: WILL GADD UTE PÅ NYE EVENTYR !

Will Gadd
som har verdensrekorden for pg fri distanse gjør også kortere men meget spesielle turer! 13. august fløy han gjennom Rocky Mountains, ikke som den første men uansett en flott tur. Les mer (artikkel).

7. september fløy han som den aller første med paraglider over Grand Canyon , en meget risikabel tur. Les mer.

   
=NIMBUS=


TORSDAG 02.09: REVIDERT 100 KILOMETER PLUSS MEDLEMSLISTE

100 km Klubben er nå oppe i 18 medlemmer som tilsammen har flydd 26 turer over magiske 100 km i Norge. Da sesongen startet var tallene 5 medlemmer med totalt 7 turer!

Rolf Dale
har flydd 2 over, Tor-Erik Stranna og Bjørn Skarpås har 3 over og Frode Halse har 4 over. Frode var først ute med 1 over, 2 over, 3 over og 4 over. Hvem blir første med fem over? (...og deretter 10 turer over??) Utfordringene står i kø!

Angående superturen under Milslukern der 13 mann fløy over 100 km har jeg måttet bruke tidsangivelsene på trackloggene for å gi nye medlemmer korrekt medlems-nummer. Jeg har regnet landingsøyeblikket som det tidspunktet da man ble medlem. Disse klokkeslettene står helt til høyre på medlemslista. 

Sesongens nyankomne medlemmer vil bli presentert utover vinteren. Artikler om turene kommer også men de av dem som skal være i Fri Flukt vil nok ikke dukke opp her her før etterpå Fri Flukt-publisering. Vi får gi bladet en sjanse så det ikke helt utkonkurreres av nettet!

Den reviderte 100 km + lista.


=NIMBUS= 


SØNDAG 29.08: VÅGÅSOMMEREN 

Fælt som tida går når man har det moro, føles nesten som i går at jeg kjørte opp Gudbrandsdalen og begynte min fire måneders sommerferie. Nå er den over. Har ikke kjedet meg en dag. Gruer til neste sommer med normal ferielengde, hvis jeg ikke sier opp jobben da!

          
                                                    
Bortsett fra et par uker i mai med "evigvarende" nordavind (fra nordpolen) og de siste par ukene av august har Vågå bydd på mye bra flyving. Absolutte topp-periode var pinsehelga med et skred av rekordturer. Så var Distanseseminaret i juni en høydare med entusiastiske deltakere og mye fin flyving. Milslukern i midten av juli kommer nok også til å huskes lenge med tretten pg`er over 100 km på samme dag.

Mine mål for sesongen var (i prioritert rekkefølge) å sette ny fridistanserekord (helst over femten mil), fly over Sognefjell, lande på Glitretind og å vinne Fridistanse Ligaen. Jeg klarte de to første og er selvfølgelig veldig fornøyd med det, to store drops å suge på gjennom vinteren!

De siste par ukene har ørretfisking vært mer aktuellt enn flyving. Har fått mye fin fisk i elva ved Rikssenteret og i fjellvann men ikke fått den store kilosruggen som finnes nedi dypet. Det blir som med distanseflyving, de største/lengste slipper som oftest unna, men neste sommer......


=NIMBUS=


ONSDAG 25.08: US PARAGLIDING NATIONALS 2004

Photo: Frode Halse
US Paragliding Nationals 2004 hart vært i gang fra Inspiration Point nært Salt Lake City, Utah, siden 21. aug. og varer til den 28. aug. Første dag hadde en grei omgang, så fulgte et par bortblåste dager.
Legg merke til Kari Castle på 9. plass i første omgang som stadig banker høyt meritterte mannlige piloter! Hun har vært verdensmester (Hg) tre ganger og fire ganger vunnet det nasjonale mesterskapet (Pg) for kvinner.

Bilder og Resultater på Peter Grays side

Info om mesterskapet   
                                                                       Kari Castle (Foto: Frode Halse)

=NIMBUS=   


SØNDAG 22.08: SURT VÆR FOR "SØTA BROR"
 
I motsetning til i fjor har denne sommeren gitt magert med lange distanseturer i Sverige. Sommerværet har visstnok vært det dårligste på flere tiår.

            
                                                 Christer Walderik

Et hederlig unntak er Christer Walderiks 118 km 21. juli, den lengste XC med pg i Sverige i år. Turen startet i Sverige og gikk innom Norge (?) før den endte på svensk side av grensen. Før han fikk sjekket kartet trodde han at han bare hadde flydd 6-7 mil ! Gå ikke glipp av hans detaljerte beskrivelse i Loggboka.
 
Christer, eller XChrister som er hans betegnende pilotsignatur, er forøvrig ikke med i Svenska XC-ligan. I ledelsen der er pr i dag Peter Sjøstedt med 259,6 km (m/deklarasjons-multiplikasjonsfaktorer) mens førstemann Tor-Erik Stranna i norske
FriDistanse Ligaen  (rene kilometere) har 497,5 km. Peter ville ikke kommet inn blant topp ti i den norske ligaen!
 
Det jevner seg nok ut over tid, en annen sommer er det svenskene som igjen får det beste været.


=NIMBUS=



ONSDAG 18.08:
"JOTUNHEIMEN X-ALPS"

Lørdag sist helg prøvde Sindre Hauglum, Frode Graff og Anders Baerheim seg på en fra vest til øst kryssing av av Jotunheimen, start fra Helgedalsladen ved Turtagrø. Dagen holdt vel ikke mål værmessig for den ambisiøse oppgaven så de kom ikke igjennom men de skal ha all ære for den friske satsingen! (Loggbok Sindre)

Tok kontakt med gutta for å få vite mer. Frode Graff skriver: " Veldig morsomt at forsøket vårt er "observert og anerkjent". Kryssing av Jotunheimen (på en eller flere dager) er et av mine drømmeprosjekter med PG, men vi skulle ikke klare det denne gangen.

Selv om det ikke ble noen veldig lang tur, vil den rage blant mine høyeste når det
Sindre knipser Anders i barske omgivelser!              gjelder opplevelser. Hurrungane og Utladalen er blant det mest dramatiske i norsk natur. Jeg må ta "skylda" for at Anders og Sindre ikke kom lenger på lørdag: Etter et litt uheldig glistrekk kom jeg inn en del lavere enn dem i Utladalen, og bobla jeg til slutt fikk driftet inn i et overskyet område jeg ikke kom ut av. Bare jeg og Anders kunne være med på søndag, fordi Sindre måtte være sikker på å rekke jobb på mandag. Vi fant en startmulighet i et snøfelt oppunder Kyrkja, midt i Jotunheimen. God fart på cumulusene og økende lentikk-utvikling, samt visshet om fjellformasjonene dit vi skulle, gjorde at vi til slutt valgte å gå ned igjen til Leirvassbu.

Dette var jo egentlig en test-tur, for å teste ut volbivuac-prinsippet under norske forhold. Noen korte konklusjoner; Du må være forberedt på masse ventedager, det blir litt ekstra vekt i selen, passe antall personer er 2, maks 3. Sistnevnte er fordi alle må lande hvis en lander, av sikkerhetshensyn og manglende kommunikasjons-mulighet. Nytt forsøk, med flere dager å gjøre det på, er allerede lagt inn som forutsetning for ferieplanleggingen for neste år."

Det vil komme mer fra gutta om dette prosjektet i artikkelform.


=NIMBUS=


TORSDAG 12.08: SOGNEFJELLET ER KRYSSET !

I går lå forholdene til rette for kryssing av Sognefjell, høy skybas og medvind opp Bøverdalen. Endelig. Det gikk forbausende enkelt, trodde det skulle bli mer trøblete.Da er jeg vel snart den lykkelige eier av cognacflaska som Sindre Hauglum har lovet ut til første over Sognefjell. Må vel kjøpe inn cognacglass.....
Loggboka.

Det kommer en artikkel m/bilder om denne turen seinere på disse sidene.

ROMSDALEN

Ellers har den siste uka i Vågå vært travel flymessig og blant annet gitt en tur halvveis ned Romsdalen. Det ble slem motvind som vanlig nedi der! Loggboka.

ØYSTEIN KOSER SEG

Øystein Walle
flyr fine turer i Hemsedal, hans tur over til Vestlandet (loggboka) var frisk satsing der han fikk dårlig betalt på slutten. Sightseeingturen hans i Hemsedal må ha vært helt sjef (loggboka)!


=NIMBUS=


ONSDAG 04.08: ENDELIG EN FRIDAG

Grått og litt regn i Vågå i dag.Har vært mye flyving i det siste så det var helt ok med en "fridag". De siste seks turene (i løpet av syv dager) har alle vært distanseturer.
Har i løpet av kort tid fått tyve timer på den nye Omega 6`ern!

Men ikke alle er like fornøyd med Vågå som meg. Peter Loeskow stakk innom og har logget null minutter på nettet fra den lynvisitten. Underholdende lesning!


=NIMBUS=


TORSDAG 29.07: BJØRN GJØR DET IGJEN !

Bjørn Skarpås
slo i går  til med nok en 100 km pluss tur (116,8 km) fra Gauksett-natten i Uvdal, samme sted som han fløy sin første hundre pluss fra tidligere i sommer. Dermed er han og Tor-Erik Stranna oppe i tre 100 pluss turer hver denne sesongen og årets "skyhøye" nivå i FDL er løftet opp enda et hakk!

VÅGÅ

I Vågå flyr vi distanser jevnt og trutt men har ikke hatt full klaff i det siste, ingen komplette dager. I dag fløy Ole-Johnny Rønneberg fin tur fra Salknappen gjennom Grimsdalen og over til Folldal. Rett før Savalen (innsjø) og kryssing til Østerdalen mistet skyene piffen og han måtte ned. Pers på 71,3 km. Vi var så hakk i hæl med hentebilen at jeg akkurat rakk å springe ut og anvise vinden da han skulle lande.

         

Ole-Johnny har akkurat landet og vi som har flydd kortere er på plass og gratulerer med persen. Fra venstre: Henning Westgård, Trond Soligard (sjåfør), Ole-Johnny Rønneberg og Mads Nygård.

         
Det koker på Rikssenteret med masse Hg-piloter pga Hg NM/Nordisk og også endel pg-piloter. Flyving i mange runder fra tidlige morgenturer, så heftige termikkturer, deretter rolige ettermidagsturer og til sist  seine kvelds/natte-skliturer.
Turer for enhver smak!


=NIMBUS=


SØNDAG 18.07: MILSLUKERN 2004, EN SUKSESS!

På tross av at dagen i dag ikke ble flybar ble årets Milslukern en suksess i og med at både fredag og lørdag bød på utfordrende flyving med mange lange distanser. Dagene hadde ikke så lange gode perioder i startområdet, vind og skydekke var veldig skiftende, så timing for start og "avreise" var kritiske faktorer for å lykkes.

Som tidligere nevnt fløy 13 pg-piloter over 100 km på fredag, lengst kom Rolf Dale  og Stein Tore Erdal, begge 111,4 km.
På lørdag var forholdene dårligere med lavere skybas og tilskying tidlig på ettermiddagen. Tor-Erik Stranna fløy lengste godkjente tur med sine 51,7 km og ble også årets pg-Milsluker sammenlagt (161,7 km).

Trond Olsen ble årets Hg-Milsluker (totalt 189,2 km) og fikk dermed "fast fisk" i og med at han tok sitt tredje napp i Milsluker-trofeet.

Kun to hg-piloter fløy lengre totalt enn beste pg-pilot, ikke dårlig gjort av oss "kluter"!

PIONERTUR: KOMPLETT DOVREFJELL-KRYSSING

I fjor krysset Hans Olav Hole Dovrefjell som den første men manglet litt i og med at han landet innpå fjellet i Drividalen.
I går hadde Roar Gaulen full klaff. Han krysset absolutt hele Dovrefjell (loggboka) og fløy forbi Oppdal før han landet på sterke 81,8 km. Ny pers!
Dessverre ble ikke turen tellende i Milslukern i og med at han hadde en mellom-landing ved Dombås, noe som også forkortet distansen med et par mil. I Milslukern må man nemlig starte fra et startsted bestemt av arrangøren og denne dagen var startstedet Vole i Vågå. Roar startet også der men måtte altså nedpå ved Dombås.     
                         
                        Roar tilbake på Rikssenteret der han måtte analysere
                        og fortelle om turen sin til interesserte medpiloter.


=NIMBUS=


FREDAG 16.07: SUPER-MILSLUKERN !!!

I dag ble det skrevet norsk pg-xc-historie: Muligens 12 piloter har fløyet over 100 km på samme dag. ....og det skjedde selvfølgelig på Milslukern!
Starten var fra Vole i Vågå. Hovedfeltet med pg`er krysset over til Østerdalen sør for Rondane og landet i Koppangområdet. Under kryssingen fløy de en enormt bra skygate med skybas rundt 3000 m.

Det ble også fløyet lange distanser ned Gudbrandsdalen med pg.
På Hg-sida kom også mange over 100 km men ingen ny rekord.

Når eksakte data forligger kommer jeg selvfølgelig tilbake med mer om denne meget spesielle dagen.

100 km klubben har hatt en eventyrlig vekst denne sesongen, man blir helt overveldet. Hva kan jeg si? Veldig veldig gledelig. Fri distanse flyving har fått et kjempeløft i Norge!


=NIMBUS=



TIRSDAG 13.07: TRANSPORT UNDER MILSLUKERN

I tillegg til at Rikssenterets buss (ti-seter) vil gå opp til start (Vole) et par omganger før start og også hente piloter etter flyvingen blir det også anledning til å leie sjåfører som kan kjøre privatbiler. Les mer.


=NIMBUS=



SØNDAG 11.07: MILSLUKERN

Milslukern 2004 arrangeres i Vågå 16.-18. juli, altså førstkommende helg inklusive fredag. Info om konkurransen og påmeldingsskjema finner du på Jetta-klubbens nye nettside.


Ettersom konkurransen også gjelder som Norges Cup Pg er hele norgeseliten på plass!

Kommer du?

=NIMBUS=


TORSDAG 08.07: 118 KM FRA RINGERUDKOLLEN

Tor-Erik Stranna
fløy i dag 118,0 km fra Ringerudkollen og tok i samme slengen et deklarert mål på 101,3 km, hvilket er ny rekord for deklarert mål. Turen er også lengste pg-tur fra Ringerudkollen og rekord for Buskerud.
  ...og den blåste nytt liv i tetkampen i Fridistanse Ligaen !
Vi gratulerer.

Roar Skuggedal fløy i dag nordover til Dagali fra Hjartdal. Når jeg skriver dette er turen ennå ikke logget men den havner vel rundt ni mil, i så fall ny pers!  Sprekt av Roar som er en travel familiemann og ikke har så mye tid til å fly.

  Roar Skuggedal                          Fredag 09.07.: Roars tur ble 87,6 km



=NIMBUS=


ONSDAG 06.07: 2004 FLYTEC WORLD RECORD ENCAMPMENT 

Årets WRE i Zapata, Texas har så langt ikke produsert noen nye rekorder, kun ei tangeringering hvis jeg forstår den litt diffuse resultatsida rett. Det er flydd 438 miles med Hg (Flexwing- klasse 1), altså kun ei mile over den gyldige rekorden og ikke nok til at den godkjennes?
Med pg er det flydd 262 miles, ei mile kortere enn Will Gadds verdensrekord på 263 miles.

Feil, jeg misforstod lista!

The Oz Report rapporterer hvis det skjer noe spesiellt på WRE.

Rekordcampens overordnete mål er som tidligere år at hg flyr over 500 miles og pg flyr over 500 km.

=NIMBUS=


FREDAG 02.07: VESTLANDSREKORD?

Sindre Hauglum har tipset meg om Roy Almestads kjempetur på 72,8 km fra Ørsta, Bondalseidet 31.mai. Turen kom i skyggen av andre lange turer flydd på Østlandet samme helg og har nok for de fleste gått hus forbi, inkludert meg selv! Sindre skriver videre at han nå tror at det er mulig å fly over 100 km på Vestlandet. Ja hvorfor ikke, med det rette rutevalg burde det gå greit, noe Roys tur er en sterk indikasjon på.

=NIMBUS=


TORSDAG 01.07: NY FYLKESREKORD

På tirsdag satte Ivar Sandstå ny fylkesrekord i fri distanse for Hordaland med sin 65,5 km tur fra Lofthus.
Meget vel fortjent, ingen flyr vel mer i dette området enn Ivar.

Vi gratulerer!

 



Ivar Sandstå

=NIMBUS=


FREDAG 18.06: 320 KM MED PG I ALPENE!

10. juni fløy Advance-pilot Chrigel Maurer hele 320 km i Alpene, inkludert vendepunkter. Du finner turen hans HER. Vingen hans var en Advance Omega Proto.
Jeg lastet ned tracken hans for å finne ut den fri distansen. GPS Dump kom frem til  263,8 km.
Chriegel Maurer hadde en lang dag "på kontoret", hele ti og en halv time! 
Mer info på Paragliding-XtremeBigair.com på
320kms in the Alps

Flight statistics

Start 2004-06-10 07:54:43
Finish 2004-06-10 18:22:53
Flight time 10 : 28 : 10
Maximum height 0 m
Minimum height 0 m
Max. speed 82 km/h
Max. mean speed 72 km/h
Total distance 397.6 km
Max. free distance 263.8 km

OPPDATERINGER

I det siste har 100km klubben har fått tre nye medlemmer og nye fridistanse rekorder er satt. Foreløpig har jeg bare rukket å oppdatere enkelte sider som omhandler dette, som f.eks  Distanseflyving i Norge, historikk. Presentasjoner av og artikler fra de nye medlemmene vil komme etterhvert, ber om forståelse for at arbeid med å få dette klart ikke prioriteres høyt nå midt i sesongen. Alt til sin tid, nå skal det flys!


=NIMBUS=
 




SØNDAG 13.06: DISTANSESEMINARET

På fredag avsluttet Werner Johannessen og undertegnede årets distanseseminar på Rikssenteret (Vågå). Det hadde vært ei hektisk men kjempefin uke fylt med masse flyving og hyggelig sosialt samvær.



Fra venstre: Mikael Ulstrup, Kjetil Moe, Fredrik Jensen, Arne Kristian Boiesen, Nimbus, Rob Hazes og Toralf Tronstad.

Dagene var tettpakkete: Briefing/undervisning om dagens vær og flysted rett etter frokost, så kjøring til flystedet. Etter flyving og henting, som Arne Hillestad utførte supert, var det tilbake til Rikssentert for nedlasting av tracklogger. Deretter briefing hvor dagens flyving ved hjelp av trackloggene ble vist på storskjerm (videokanon)  i 3D med programmet SeeYou. Enkeltvis eller flere samtidig for å sammenlikne rutevalg/ taktikk. Sengetid sjelden før over midnatt.

Fem av de seks pg-deltakere perset på seminaret, noen solid! Også flere av Hg-pilotene forbedret persen.

Siste dagen fløy vi pg`ene en fra et undervisningssynspunkt en suveren tur fra Vågå (Vole). De tidligere dagene hadde vi ikke klart å komme avgårde på likt pga skiftende forhold eller trang start med køforhold (Frya og Brandstadkampen). Denne dagen fløy vi sammen de første par milene, først etter Heidalen ble det spredning. Veldig ok å kunne coache deltakerne pr radio om hvordan de bør fly mens man flyr sammen, omsette teorien  i praksis. Snakk om å ta klasserommet ut i friluft!
Førstemann måtte ned etter 42 km mens flere landet kloss på syv mil. 
..og fire hadde igjen perset!
 Uka hadde ikke helt supre flyforhold noen av dagene men vi fikk utnyttet dem maksimalt ved å dra til dagens beste startsted, ialt fem forskjellige.

Det gikk helt greit å arrangere felles distanseseminar for Hg og Pg. Kun en dag delte vi oss og dro til forskjellige startsted.

Pilotene var fornøyde ved avslutningen og det samme var vi instruktører. En glede å undervise piloter som er så entusiastiske og som står så på som denne gjengen gjorde.

NYE REKORDER !

8. juni ble det satt to nye norgesrekorder (uoffisielt) fra Lofthus. Peder Sperstad og Ivar Sandstå fløy en deklarert tur/retur på 54,4 km. Peder kom først i mål og får rekorden. Nikolas van Etten fløy en tandemtur på 41,9 km.

Vi gratulerer!


=NIMBUS=
 


FREDAG 04.06: NYTT MEDLEM, IGJEN!!!

Da jeg traff Bjørn Skarpås i Hjartdal for en måneds tid siden insisterte jeg på å ta et bilde av ham, hadde en følelse av at denne karen kunne finne på sprell i løpet av sesongen. Ganske riktig, i går fløy han 102,1 km fra Gauksettnatten (Uvdal) til Etnedal.

Dermed har 100 km-klubben fått tre nye medlemmer i løpet av fire dager, Bjørn blir medlem nr 8.   ...og ennå er det mye igjen av sesongen!  Hvem blir neste?


                                                                                    Bjørn Skarpås

=NIMBUS=                                                      

 



ONSDAG 02.06:
150 KM BARRIEREN BRUTT

Så lyktes det endelig, både å slå den gamle distanserekorden fra 1993 (123,9 km) og å bryte den tøffe 150 km grensen! Helt nøyaktig fløy jeg i går 153,6 km fra Vole (Vågå) til Rena i Østerdalen.

Dagen var værmessig nærmest perfekt for å fly langt med pg: høy skybas, medvind i gunstig retning, sterk termikk og termiske forhold til langt på kveld. Mer om turen når den blir logget og enda mer når artikkel om den kommer.





Ligger inne på vidda øst for Gudbrandsdalen under ei
skygate som løftet et par mil.


=NIMBUS=


 



MANDAG 31.05:
TO NYE MEDLEMMER !!!

Pinsehelga har bydd på eksepsjonellt gode fly-forhold så mye har skjedd i friflyvingsNorge.
Det aller gledeligste først:
100 km klubben fikk to nye medlemmer i dag. Morten Plunnecke fløy 102 km fra Vågå (Vole) mens Tor-Erik Stranna fløy 113 km fra Hvittingfoss under NC-omgangen der. 
Begge disse pilotene har flydd lenge og har gang på gang  vist at de duger så dette var veldig fortjent. Turene deres vil seinere få bredere omtale her, inklusive de obligatoriske artiklene.

Vi gratulerer!

           Morten Plunnecke  
NC PG I HVITTINGFOSS

Arrangementet ble en kjempesuksess. I dag  klarte seks piloter deklarasjonen/ oppgaven på 89 km noe som er ny norsk rekord. Ronny Helgesen fullførte først og er dermed rekord-holder.
Lena Abotnes
fullførte ikke oppgaven men fikk en fri distanse på ca 76 km, noe som vil gi henne ny norsk rekord for kvinner i Norge.
... og på samme oppgave fløy altså Tor Erik sine 113 km. En kjempedag!
 
             Tor-Erik stranna  

REKORDRAS PÅ HG-SIDA
  

LØRDAG: Nils Åge Henden flyr 201,4  km fra Espesetra (Heidal ved Vågå) men er innom TMA og har kun tracklogg uten høydelogging så rekorden blir vel ikke offisiell, men ingen kan ta fra ham at han var første med Hg over 20 mil i Norge! 

SØNDAG:Robin Strid flyr deklarert FAI trekant på 100 km med utgangspunkt Vole (Vågå), ny norsk (og nordisk?) rekord. Jon Gjerde flyr også trekanten men fullfører etter Robin.

MANDAG: Olav Opsanger flyr en deklarert T/R på 150 km, start på Vole, vendepunkt nede ved Fåvang i Gudbrandsdalen. Øyvind Ellefsen flyr                Nils Åge Henden               også samme deklarasjon men fullfører sist. Ny norsk rekord.
Jon Gjerde flyr 206,5 km  fra Bismo (Rikssenterstart), visstnok uten å fly innom TMA så denne turen er uten TMA-problematikk og gir nok den nye offisielle XC- rekorden for Hg.

Utenom disse er det flydd så mange lange Hg-turer på disse dagene at det ville bli ei kjempeliste å ramse dem opp her. Velg "vis kun distanseturer" i Loggboka så kommer de opp!

HØYT OG  SVINEKALDT !

De siste dagene har det vært knallhard og høytgående termikk på Østlandet. Mesteparten har vært blå, altså høytrykkstermikk uten skydannelse.  Jeg var oppe i 3441 m på lørdag ved Frya og 3621 m innpå Dovrefjell i går. I dag  hadde noen av Hg`ene som fløy ned Gudbrandsdalen enda høyere termikk, Dag Ring var oppe i 3.856 m.

Under slike forhold er det en fryd å fly distanse (bare man får liv i fingrene etterpå!). Gevinsten er dobbel, man glir selvsagt langt på slike høyder og man glir raskere pga den tynne luften. Hvor mye min synk blir lidende er jeg ikke sikker på, noen som har sett tabeller for slikt?


I skrivende stund er mange av de beskrevne  turene ikke logget ennå, data om dem er innhentet via mobtlf/SMS.

=NIMBUS=
 



TORSDAG 27.05: LENTICER

Vågå i dag formiddag: Hele himmelen fylt av lenticer. Nordavind og "perfekt bakvind" på Volestarten men termikken inn kunne jo gjøre underverker, eller?
Slik gikk det (Loggboka). Velfortjent!

I Bøverdalen fortsatte Frode Fester kursinga av sine nybegynnere, de rakk et par turer hver før det begynte å løfte "over alt" ! Fester fløy innover til Juvasshytta hvor han etter beskrivelsen å dømme var i kontakt med bølge. Jevnt løft over det hele, over fjellet ved siden av hang en lenticularis...

=NIMBUS=
 



ONSDAG 26.05: STERKE FORHOLD

Tøft i fjellet, har aldri før sett så mange og kraftige "støvjævler" på en gang i Norge som på Vole (Vågå) i dag. I tillegg kjempet bakvinden og termikken som slo inn om herredømmet. Det ble ingen start nei...

Ivar Sandstå
kom segt i lufta fra Geithus og fløy 24 km men hadde det ikke moro(Loggboka).

Instruktør Frode Fester er på Rikssenteret med nybegynnerkurs (pg, 8 deltakere). De hadde en kjempefin dag i Bøverdalen i dag, stod opp grytidlig og fikk seg mange turer før termikken ble for kraftig.


=NIMBUS=
 



FREDAG 21.05: KITING

Pga sterk vind og overutvikling har snart to uke i Vågå gitt få flydager men slik har det jo også vært for store deler av landet ellers.

Dagene fylles med fjellturer og kiting. Denne ukes Daglig Leder ved Rikssenteret Arne Kristian  Boiesen har en rask toliners kite, se videoclip: Kiting på Rikssenteret
(1:24 min. - 2,28 Mb).


TMA

Kartene er finlest og kløktige planer lagt, seletøyet finjustert hengende innendørs, nå kan gjerne de store distanse-forholdene komme, er overmoden for en fullvoksen XC !

Apropos kart, greit å ha inntegnet TMA for aktuelle flyplasser som kan komme i ens vei på XC. Jeg landet få km fra TMA`en til Gardermoen på forrige ukes distanse, faktisk ikke klar over at jeg var så nære. Dårlig utført hjemmelekse kan man si men så var jeg heller ikke forberedt på at det skulle gå så langt sørover !

NC PÅ VOLDA-ØRSTA

NC-omgangen (Pg) på Volda-Ørsta fikk en dårlig start med tidlig avlysing av både gårsdagen og dagen i dag.
Arrangøren (Volda/Ørsta Himmelseglarlag) satser på bedre vær fra i morgen slik at man kan få konkurrert de to siste dagene.

Endel piloter har vært innom Rikssenteret på sin nølende ferd mot Volda/Ørsta. Blant dem solbrune og fornøyde Vanja Eggesvik og Ronny Olsen, nettopp returnert fra supert opphold i Oludeniz (Tyrkia).

Ronny Olsen, lovende acropilot.


=NIMBUS=
 



LØRDAG 15.05: ROLF DALES 110 KM XC

Endelig, premiere på artikkelen "110 km turen Ringerudkollen - Ustaoset" som beskriver hittil siste distansetur over 100 km i Norge.


HØYT NIVÅ I FDL

Enda flere piloter enn i fjor er på høgget i FDL og nivået på flyvinga er høyt til å være så tidlig i sesongen.

Roy Almestad og Svein Bjørneseth fløy sist søndag  henholdsvis 65,6 km og
51,8 km med utgangspunkt Ørsta, Bondalseidet. Vestlendingene er flinke til å tyne kilometere ut av flymessig krevende terreng.

Jeg var både heldig og uheldig på onsdag. Fikk gode forhold og presterte 83,4 km fra Frya og nesten til Gjøvik men starttidspunktet var dessverre alt for seint. Med tidligere start kunne det gått stygglangt! Tror det var førstegangsflyving med pg forbi Lillehammer (?). Korriger meg hvis jeg tar feil.


=NIMBUS=
 



FREDAG 07.05: UTE PÅ TUR

Fra nå av og ut sommeren kommer jeg til å være veldig mye hjemmefra men skal likevel prøve å opprettholde aktiviteten i denne nyhetsspalten. Skulle det likevel bli noen lengre pauser så vet du hvorfor.... flyvinga har skylda.

110 KILOMETERTUREN RINGERUDKOLLEN - USTAOSET

Rolf Dale
har nylig skrevet en artikkel om sin 110 km distanse i 2002. Om få dager kan du lese denne ikke tidligere publiserte XC-godsaken her !


=NIMBUS=



ONSDAG 05.05: PÅMINNELSE

Sindre Hauglum har lagt inn følgende i Gjesteboka:"Jeg kan opplyse at Sognefjells-cognacen ble innkjøpt i fjor, det er og laget en fin diplom. Dette er hva den første piloten som krysser over Sognefjellet får som trofé. Lykke til! "

Da er det bare å sette i gang, førstemann/kvinne over vinner!


=NIMBUS=


MANDAG 03.05: DISTANSE DISTANSE !!

De siste dagene har det formelig eksplodert med veldig mange fine distanseturer hele landet rundt. Sist torsdag fløy Peder Sperstad 70,6 km fra Solbergåsen (Hokksund). Hva ville helga gi?

Lørdag var mange "sultne" piloter på plass i Hjartdal.Fine forhold, passe SV vind men litt lav skybas, 1900 m økende til 2300 m. Likevel fløy vi bakover (NØ retning) inn et landskap bestående av bare daler og fjell, ikke mye flatt der nei!
Ettersom vi forserte Tuddal, Tinnsjøen,Blefjell, Numedal og Sigdal ble piloter  "grounded" en etter en. Jeg var heldig med mine valg underveis og klarte meg.
Da jeg fløy fra Numedal mot Sigdal lå kun Tor Erik Stranda og Stein Tore Erdal foran. De måtte ned i Sigdal på henholdsvis 76,9 km  og 76,4 km. Med minste mulige margin klarte jeg å gli fra Sigdal videre over fjellet til Noresund ved Norefjell og kunne fornøyd lande på 85,4 km.

Søndag fløy vi lokalt i selve Hjartdal-dalføret ned mot Notodden med unntak av
Bjørn Skarpås
som ikke lot seg skremme av høydevinden men fløy gårsdagens rute og rakk fram til Rollag i Numedal, 52,9 km.

Lørdag fløy Arne Kristian Boiesen lengst fra Ringerudkollen med 49,6 km.

.....og ellers kunne mange andre navn vært nevnt her, solide lokale prestasjoner som fortjener oppmerksomhet. Egentlig urettferdig at de lengste distansene får nesten alt fokus!

Vil aller sist nevne at Oddmund Frøystein satte nye fylkesrekord for  Vest-Agder på søndag med 34,4 km. Gratulerer Oddmund!
Ivar Sandstå
tipset meg om dette, han holder orden på slikt ettersom han driver Ivar`s distanseside der du finner oversikt over norske distanserekorder.


=NIMBUS=



ONSDAG 28.04:
"LUFTROMMET OVER OSLO UTEN KONTROLL"

Det kan gå troll i ord med aprilspøken min, Dagsavisen skrev nylig:
Luftrommet over Oslo uten kontroll
Grunnen til bekymringen er ikke oss friflyvere men småflyene som kan kollidere eller brukes i terrorhensikt.


=NIMBUS=


 

MANDAG 26.04: SÅ KOM FRONTEN !

På østlandet var lørdagens og søndagens flyforhold som natt og dag. Var man tidsnok på vingene på lørdag rakk man å skru fin termikk, eventuellt dra på tur før det meldte skydekket/ fronten kom sigende inn fra vest-nordvest. 

Hans Olav Hole
ble helgas vinner med sin distanse på 36,0 km i Hjartdal. Roar Skuggedal og Edvart Hole fløy henholdsvis 34,4 km, og ca 15 km fra samme sted.

Roar Gaulen
(bildet) fløy 34,8 km fra Kvitfjell til Hafjell, ei strekke som sjelden blir flydd av pg. Roar G står virkelig på, det er like før han gjør sin første skikkelig lange distanse...

Søndag ble våt og grå.

OBS OBS !! FLYPLASSEN PÅ NOTODDEN

Werner Johannessen
har bedt meg opplyse piloter om at det ved flyving ned Hjartdal til Notodden er regler for hvordan man flyr i forhold til flyplassen. Hvis du skal fly i dette området så ta en titt på denne "plakaten" som ligger på Kongsberg Hanggliderklubbs nettside. Skal du lande ved flyplassen kan det kun skje i den angitte sektoren (og på venstre gressplen!) som plakaten viser.
IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET er det tillatt og krysse stripas midtlinje under 800 m. Flyving innen 10 km fra flyplassen skal meldes til tårnet pr telefon.


=NIMBUS=



FREDAG 23.04: LAVT OVER DE HØYE FJELL...

Liker å zoome inn i tracklogger i loggboka for å bedre se og forstå hva som har foregått. Mye interessant kan åpenbare seg. 
For et par dager siden fløy Bjørn Skarpås en XC på 15,3 km fra Uvdal (loggboka). Ikke så uvanlig det men avslutningen var spesiell, trackloggen viste landing høyt oppe på et fjell !
Beskrivelsen i loggboka fortalte ikke hva han gjorde som var dumt, om han restartet eller gikk ned i råtten snø og hvordan han ellers kom seg hjem. Kartet viste nemlig at det var lite veier i området.
Nysgjerrigheten var vekket, sendte en mail til Bjørn som velvillig besvarte mine spørsmål:

"
Skulle ikke flydd innover fjellplatået, skulle nok isåfall bare sveipa over og flydd videre. Det jeg tror kunne vært lurere var å kryssa fjorden litt tidligere, for det lå fine skyer på rekke og rad litt mer nordøst i retning Gol. Så nesten ut som ei skygate. Lå hvertfall på rundt 1800m bare 1-2km før denne skjebensvangre fjellkjeden...fikk noen ville ideer om å skru meg opp der og så klare å gli like over til rukkedalen. Men sånn blei det ikke..

Joda, starta mindre fornøyd oppe på knausen omtrent der jeg landa, for jeg hadde ikke med truger, så måtte nesten bare prøve å nå ned til fjorden. Veit ikke hvor mye snø det var nedover i lia der, men den var tvers gjennom rotten og den lå like ned til fjorden. Valgte derfor å fly, synes ikke jeg hadde særlig valg, så egentlig håløst ut med tanke på å nå fram til strandkanten, men sola stod bra inn i skogen. Valgte å legge meg i litt sidevind langs en forhøyning nedover dalen i håp om litt hengeffekt. Og det må ha fungert for jeg nådde fram, tom med høyde nok over siste grantre til å ta en sving for å kunne lande medvinds...:)

Og etter at jeg landa god og fornøyd! var det å gå rundt halve fjorden for å komme til Pålsbudemningen der faderen stod og venta med bil, men det var finfin gåtur det, sol og varmt og ikke noe snø...hehe "

15. juli 2003 startet jeg fra Salknappen i Vågå og fløy opp Gudbrandsdalen i retning Bjorli. Ved Lora får jeg øye på en skjerm som er i ferd med på innhente meg, den ligger veeeldig lavt langt innpå fjellet. Jeg er sikker på at vedkommende ikke vil klare å komme seg ut flybåren men han greier det og joiner meg ute på kanten av fjellkjeden. Hvem det var? Bjørn Skarpås selvfølgelig! Bjørns tur (loggboka).

Lenge har jeg innbilt meg at man måtte ha skybas på minst 2400-2500 m for klare å fly direkte fra Vole i Vågå og nordover over vidda til Lesja, altså ikke ta den vanlige ruta via Dombås.
17. juli 2003 tok jeg direktevarianten (loggboka). Var aldri høyere enn 2100 m, mesteparten av strekka over fjellet lå jeg i 1500-1800 m !
Det var en nyttig lærepenge. Man skal ikke la seg kue for mye av lave skybaser og lite spillerom mellom sky og vidde. Noen ganger går det nemlig helt greit, andre ganger buste man, slik er det bare. Men det går iallefall ikke uten at man prøver! 


TRUGER OG OVERTREKKSSTØVLER

Vinteren er over men flere uker fremover kan det fremdeles være aktuellt å fly distanse gjennom områder der det fortsatt er dyp og råtten snø. I tilfelle landing der kan det være svært gunstig å ha med seg truger og/eller overtrekksstøvler.
Atlas er et bra trugemerke, selv har jeg et par billige Camp-truger, i aluminium selvfølgelig!

Innen overtrekksstøvler finnes det utmerkete alternativer til den gode gamle militærtypen. Har nettopp kjøpt meg Neos Overshoe,  modell Explorer, det var den modellen selgeren hadde!
Explorer`n er litt lav i skaftet så jeg vil nok anbefale andre å velge en høyere modell.


=NIMBUS=




TIRSDAG 20.04: UNSPOILT NORWAY

Har lagt ut artikkelen Unspoilt Norway som jeg på bestilling skrev for Cross Country Magazine i fjor. Artikkelen er på engelsk og en slags katalog over de mest populære og enklest tilgjengelige startsteder i Norge. Nettutgaven har andre bilder enn i CCM.


FRIDISTANSE LIGAEN - ET PAR FAQ

Jeg er innmeldt i FDL. Hvorfor kommer ikke navnet mitt opp på resultat/deltakerlisten?
Navnet ditt kommer ikke opp før du har logget og fått godkjent minst en distansetur.

Distanseturen min er pr i dag godkjent i FDL men ikke i DL (eller omvendt). Hva kommer det av?
Tor Erik Stranna administrerer og godkjenner turer i DL mens jeg gjør det i FDL. Vi jobber ikke synkront men går gjennom og godkjenner nyloggete turer til forskjellige tider. Derfor kan de to distanseligaene være i utakt i forhold til hverandre.


=NIMBUS=
 



LØRDAG 17.04: XC SEMINAR FOR HG OG PG I VÅGÅ

Werner Johannessen
og =NIMBUS= holder fra 5. til 11. juni XC seminar for hg og pg i Vågå. Maks antall for hver gruppe er 10 piloter. Hg er allerede fulltegnet, med folk på reserveliste, mens pg pr i dag har 8 påmeldte.
Det begynner derfor å haste for deg som fremdeles "sitter på gjerdet", plutselig er også pglista fyllt opp!

Seminaret passer både for piloter som vil begynne å fly XC og for dem som allerede flyr XC men ønsker å forbedre seg.

Fagsjef og Daglig Leder ved Rikssenteret Arne Hillestad svarer på eventuelle  praktiske spørsmål angående seminaret.

Mer info i siste Fri Flukt på side 27.

Påmelding (frist 1. mai) og praktiske spørsmål: vaga@nak.no
Ta også gjerne kontakt med meg angående pg-delen.


AKTIVITETSLOGG FOR RIKSSENTERET

Aktivitetsloggen for Riksenteret i Vågå  har vært i drift siden begynnelsen av denne måneden, mine linker dit har bare ikke pekt til rett sted! Feilen er nå rettet opp. Beklager.
 

=NIMBUS=



TIRSDAG 13.04: HERLIG!

Påskeværet ble ikke så ille sørpå likevel. Sterk vind ødela riktignok mange dager men spesielt 7., 8. og 12. april var det flybart mange plasser.

Aller best "kokte" det kanskje i Hallingdal hvor jeg var. Hadde aller beste tur (av to!) på Skjær- torsdag og perset ned Hallingdal (63,4 km). Tangerte Knut Røvangs gamle rekord på distanse flydd i denne dalen, han landet også på bensinstasjonen på Gulsvik!
 Under fine påske-cumuluser innpå vidda (1900 m).

Dristigste påsketur
(43,2 km) gjorde muligens Ivar Sandstå med sin flyving i et fjordlandskap med små og få landingsmuligheter men vestlendingene er jo vant til denslags! Han "gav bort" 600 høydemetere og gikk ned og landet for sikkerhetens skyld. Når man ser på kartet forstår man hvorfor...


=NIMBUS=
 



ONSDAG 07.04: NÅ KOMMER DE LANGE PÅSKE-TURENE ?

Mange distansepiloter er på høgget. I Vågå er bl.andre Boiesen-brødrene, Fredrik Jensen, Frode Graff og Tom Salamonsen.

Fra Voss fløy Roar Gaulen i går en fin personlig beste på 23,5 km, noe som gav ham ledelsen i FDL 2004 Pg.

I dag dra jeg opp til Ål i Hallingdal hvor den harde kjerne av OHPGK som vanlig er på plass for å sanke kilometere, enten i lufta eller på ski! Været bestemmer.


EN MILLIONTEDELS SJANSE...                   


Uhyre sjelden at to seilfly kolliderer men det skjer altså:
Glider pilot killed in mid-air collision


Fortsatt god påske.


=NIMBUS=
 



SØNDAG 04.04: APRILSPØKEN

Har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på 1. aprilspøken min. Spøken hadde en undertone av alvor. Vi må ha respekt for de høydebegrensninger vi er pålagt å følge når vi flyr. Hvis ikke kan spøken fort bli alvor!

MØKKAVÆR !

Foreløpig ingen lange påske-distanser logget. Sør-Norge sliter med elendig vær, mye bedre i nord. Noen sitter derfor kanskje og depper foran pc`en? Besøk denne makabre sida for å bli i bedre/dårligere humør:
http://www.deathclock.com/ 


=NIMBUS=



TORSDAG 01.04: KRISE !!

Dårlige tider i vente for oss? På bakgrunn av  nesten-ulykker mellom fly og pg/hg krever nemlig norske luftfartsmyndigheter nå at de høydebegrensningene hg og pg har rundt flyplasser skal bli sterkt skjerpet i forhold til dagens praksis.
Videre vil høydebegrensningen i landet ellers for vår aktivitet bli maks 6000 fot! Hvilket gedigent tilbakeskritt dette vil være spesiellt for distanseflyving....

Norges Luftsportsforbund / Norsk Aero Klubb starter i dag en kjempekampanje for å forhindre at dette kravet blir en realitet så alt håp er ikke ute: Les mer.  


=NIMBUS=



 

MANDAG 29.03: MANGE XC FØR PÅSKE

Kan ikke huske at det tidligere har vært flydd så mange distanseturer før påske som i år. Lengst så langt Svein H. Bjørneseth med en fin 24,8 km tur.
Ekstra gode forhold eller ekstra gira piloter? Iallefall en gledelig utvikling.

VÅRTEGN

Sikkert vårtegn: SMHI Forecasts for soaring er ute av vinterdvalen og igjen på nett med vanligvis pålitelige varsel for vind og termikk.

Ikke sikker på hvordan du skal lese prognosene? Her er forklaringen!


=NIMBUS=
 



TORSDAG 25.03: GLITTERTIND, BÅDE HØYEST OG NESTHØYEST !

Stig Kampesveen
var først ute med rett svar på mandagens oppgave : "
Halla! Tror svaret må være Glittertinden. Dette synes jeg er moro å lærerikt."
Andre som svarte rett var Mikael Ulstrup og Arne Kristian Boiesen.

Flere tippet Snøhetta.

Runar Halling var i nabolaget: " Synes jeg mange ganger har hatt dette fjellet i ryggen de gangene jeg har vært i Bøverdalen - og startet fra Dugursmålskampen. Så da heter vel fjellet Galdhøpiggen?? Eller Mytingsfjellet som er en del av dette massivet til Piggen."
Vel Runar, ett av fjellene du har i ryggen når du starter fra Dugurdmålskampen er nettopp Glittertind. Jeg tok nemlig oppgave-bildet fra starten på Dugurdmålskampen!

Glittertind er med snøkappe høyere enn Galdhøpiggen, uten snø er den visstnok 2464 m.o.h. og lavere enn Galdhøpiggens 2469 m.o.h.

For å lære mer om Glittertind finnes det en del stoff på nettet, f.eks ved hjelp av Google: Bilder av Glittertind   Tekst og bilder om Glittertind.

Fra våren 1992 jobbet jeg et drøyt år med "prosjekt Galdhøpiggen". Var enormt tent på å være den første til å "bestige" Galdhøpiggen med paraglider. Lyktes som kjent 13. juni 1993 ( Paragliding på Galdhøpiggen ). 

Meg bekjent har ingen ennå landet med verken paraglider eller hangglider på Glittertind, Norges høyeste og nesthøyeste fjell !
Hvem blir den første...?



=
NIMBUS=


Mandag 22.03: .....OG VI PRØVER IGJEN !

Det nye bakgrunnsbildet kom ikke opp, beklager! Nå er det på plass.

Oppgaven var altså:
Overskrifta har fått ny bakgrunn. Hvilken kjent norsk fjelltopp er dette?
Bildet er tatt i retning Ø-SØ mot toppen.  Svarmail.



=NIMBUS=



MANDAG 22.03: HVILKEN FJELLTOPP?

Overskrifta har fått ny bakgrunn. Hvilken kjent norsk fjelltopp er dette?
Bildet er tatt i retning Ø-SØ mot toppen.  Svarmail.



=NIMBUS=



FREDAG 19.03: STERKVINDSFLYVING

Har hatt fri hele denne uka og vært ute de fire siste dagene for å fly. Resultatet ble magert: to korte turer. Sterk vind har skylda. Men "better safe than sorry"! 

Hadde følgende samtale med pensjonist (m/hund) på vei opp til start på Solfjellstua:
  - Hei, skal du opp og hoppe?
  - Ja, jeg skal opp og fly men bare hvis vinden ikke er for sterk.
  - Da må du i såfall gå ned igjen?
  - Bedre det enn at det går galt.
  - Jeg har mobiltelefon i tilfelle det går galt!
(gikk videre etter å ha takket for det gode tilbudet!)

Kanskje forstod jeg pensjonisten feil, kanskje ville han ikke ha meg til å starte uansett forhold. Kanskje var han bare hjelpsom og grei og/eller stolt over å ha mobiltelefon?

Sture Endresen fikk nylig brynt seg på vinden og logget etterpå en meget god beskrivelse av opplevelsen.

Det var forhåpentligvis lite turbulens der han landet, landingsteknikken er nemlig risikabel, men må man så må man:
"
Men - heldigvis - ca 30 meter over høyspenten begynte det å sige fremover og ikke bare ned.Landa 40-50 meter fremfor høyspenten fremdeles stående i steerup'en og med ørene inne. "  


Sterkvinds-artikkel:
Turboflyving


=NIMBUS=



MANDAG 15.03:
IKKE HELT ENKEL OPPGAVE

...men noen klarte å se hvor den nye bakgrunnen i overskrifta er fra.
Stig Kampesveen
var først ute med rett svar: "Jetta".
Arne Kleiven, Hans Olav Hole og Bjørn Hammer sendte også inn korrekt svar, Arne mest utfyllende: "Den nye bakgrunnen er frå Vågå, ser ut som bildet er tatt fra området v. Blåhø med Salknappen, Skagsnebb, Vole og Vågåvatnet i bakgrunnen."

Bildet ble tatt på en "Gudbrandsdalen sightseeing - tur" dagen før fjorårets Milsluker`n.

MILSLUKER`N 2004

Årets Milsluker`n, som også er en NC PG omgang, går av stabelen fra fredag 16. til og med søndag 18. juli.  Noe info fra Jettaklubben lagt ut og mer vil det nok bli ettersom det nærmer seg.

Fjorårets konkurranse ble en suksess. Til og med motstandere av Rikssenteret i Vågå koste seg! Bli med da vel.

KARTSIDE

Har du prøvd denne? http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html


VINSJING I FINLAND

Antti Vilpponen
har våknet fra vinterdvalen og blitt vinsjet opp fra en av de mange tusen finska sjøarna. Bilder fra den fine dagen.


=NIMBUS=


LØRDAG 13.03: DUMPINGPRISER

Introduksjonen av stadig flere pg-merker i Norge skjerper konkurransen om kundene. Et tegn på dette er kanskje at Apco nå selges til sterkt nedsatte priser, ja så lave at man "frir" til utlandet, se  Apco super deal (XtremeBigAir ParaGliding).

HVOR ER DETTE?

Gutta i overskrifta har fått ny bakgrunn. Hvor er dette? Svarmail.


=NIMBUS=



ONSDAG 10.03: LILLE ALEX

Hans Olav Hole
(tekst og foto) står for dagens story :

                         NOREGS YNGSTE TANDEMPASSASJER?

Alex Franks-Penty er berre 2 og eit halvt år gammal, men har allereie mange flotte flyturar med mor og far bak seg.
Med to foreldre som er skikkeleg hekta på paraglidar-sporten, gjekk det som det måtte: Vesle Alex var berre 1 og eit halvt år gamal då han fyrste gongen verkeleg fekk luft under vengene, eit majestetisk svev ut frå Hornheia i Lofoten.

I desse dagar er han stadig å sjå i lufta over Hemsedal, trygt plassert på magen til far Peter eller mor Susan. Eigen Ole Brumm hjelm og tøffe briller høyrer sjølvsagt med, der han høgt over dalbotnen ivrig vinkar både til fuglar og andre paraglidarpilotar. Gjett kva Alex skal bli når han blir stor...



NRK Buskerud er interessert i å filme lille Alex i svevet, kanskje ser du han snart på TV!

=NIMBUS=
 



MANDAG 08.03: HVITTINGFOSS IGJEN!

Arne Kristian Boiesen
hadde helgas lengste xc-tur (14,1 km) fra Rudskollen ved Hvittingfoss.


DAVID BARISH, PARAGLIDERENS GLEMTE FAR.

Interessant artikkel: David Barish, The Forgotten Father of Paragliding



NYTT PG-MERKE



Nytt i markedet er tyske U-Turn, representert i Norge av Wingover.org.


ADVANCE HAR ÅPNET TESTSENTER I ANNECY


Sakset fra Advance sin hjemmeside:

"OFFICIAL OPENING: ADVANCE TEST CENTRE IN ANNECY (F)
The ADVANCE Team is very pleased to announce you the opening of the ADVANCE TEST CENTRE in Annecy - Talloires (France)

What is the Advance Test Centre (ATC) ?
- a show-room with ALL ADVANCE products: harnesses, bags, accessories, new stuff,...
- a test centre with all our gliders, in all models and in all sizes.
- a technical and commercial centre for quick repair, after-sales service,...
- a meeting point where pilots gather and share experiences. Lots of events will be organized throughout the year.

Our aim is to be closer to the pilots, to gather and to share experiences in order to still improve our products.
The ATC is located near the landing field of Planfait-Perroix.The opening hours will depend on the weather and the season. Call before you come...

Official Opening on March 19-20-21th, 2004. Welcome to the party!
from 9 am to 7 pm, come and join the ADVANCE team ...
... lots of interesting people, advices, gifts, drink...
More about the schedule of the weekend soon.

Special for clubs: if you come to Annecy with your club and want to test our gliders and harnesses, contact us a few weeks before.

CU at the ATC

Advance Test Centre , z.a. de Perroix, F-74290 Talloires (F)
0033-(0)4-50-64-02-32,
annecytestcentre@advance.ch  "


=NIMBUS=
 


ONSDAG 03.03: PREMIER FOR FDL 2003 PG

Pokaler til de tre beste i Fridistanse Ligaen 2003 Pg er nå delt ut pr post, det ble ingen samlet markering pga stor geografisk spredning (Oslo, Oppdal, Hemsedal).

I tillegg er det satt opp en vandrepremie, en seidel i antikk tinn. Denne fåes til odel og eie av den første som vinner FDL PG tre ganger.

1., 2. og 3. premie er de tre største forsølvete "Kongsberg" pokalene på 17, 15,5 og
14,5 cm høyde.
Vandrepremien, en seidel i
antikk tinn.
 

Jeg er veldig fornøyd med å ha fått mitt navn inngravert på seidelen men har vel små forhåpninger om å få beholde den tilslutt, til det er det alt for mange flinke unge piloter som flyr raskt og langt mens jeg blir stadig eldre, tregere og forsiktigere ?!

Både pokaler og vandrepremie er gitt av Oslo Hang-&Paragliderklubb.


=NIMBUS=




MANDAG 01.03: NO LIVNAR DET I LUNDAR..

Mye fin flyving i det siste, både hang og termikk. Morten Steffensen termikktur over Kongsberg var spektakulær men Bjørn Bjørnsunds  skruing 500 meter over start ved Ål skisenter var ikke heller ikke ille sånn midtvinters.

SURPRISEPARTY

Undertegnede fylte rundt år for få dager siden og ble i den anledning lurt trill rundt! Trodde jeg skulle på en rolig helgetur til Ål i Hallingdal sammen med Christer B og Per Chr. D. Ved ankomst Liatoppen Fjellstove fredag kveld viste det seg at nesten hele den harde kjerne av Oslo hang og Paragliderklubb var møtt opp for å feire fødselsdagen min!
Enda flere kom etterhvert slik at vi var 16 rundt middagsbordet på lørdag kveld. God mat, mange rørende taler, flotte gaver og et gedigent fyrverkeri!
Kaka til kaffen hadde naturlig nok et pg-motiv, et bilde tatt av Ivar Sandstå (orginal HER) som var utrolig bra "malt" på marsipanlokket.

Sol og ikke for kaldt så flyving ble det også, på lørdag fra Ål Skisenter. Ikke alle hadde med nødvendige miniski for å ta T-trekk heisen opp, innkjøp måtte til.
De fikk litt hakeslepp på den lokale sportsbutikken da de fikk solgt seks par miniski på en gang!
På søndag fløy vi i Liagardane på hang ispedd termikk, de ivrigste/flinkeste/heldigste hadde turer over timen.

Helga ble dermed en kjempehyggelig markering av dagen for meg i pg-miljøet. Er veldig heldig som er med i den prima kameratgjengen som stelte dette i stand. 


=NIMBUS=
 



TIRSDAG 24.02: AUSTRALIAN OPEN PARAGLIDING CHAMPIONSHIPS 2004

Konkurransen ble holdt i Bright og er nettopp avsluttet. Resultater her.



=NIMBUS=

 



MANDAG 23.02: BLOKART, NÅ MED MEIER OG SKI

For mye vind på østlandet i helga for pg. Kunne fløyet på Eggekollen på lørdag, var startklar men avsto, risikoen var for stor.

 
       Meie med påmontert miniski

Chris og meg prøvde isteden ut Blokart`en hans på søndag på Steinsfjorden. Nyinnkjøpte meier/"kniver" ble montert på. Dessverre var skarelaget på isen for tykt slik at motstanden ble for stor. Dermed satte vi på miniski! De fungerte godt, vinden var bare litt for svak til å komme skikkelig i gang.

Skal bli spennende å prøve meiene på stålis i sterkvind , da skal det gå styggfort!
 

VINSJ DEG SELV OPP, MED INNBYGD VINSJ I SELETØYET!

Fiks oppfinnelse som sikkert kan bli populær i flatlandsområder: Win your freedom
Hvis du klarer å lage et fengende navn til nyskapelsen kan du vinne en.


=NIMBUS=
 



TIRSDAG 17.02: OG VINNEREN ER...

Morten Holo
, som visste hvor bildet, som akkurat nå ligger bak overskriften, er tatt :
"
Tipper bildet er tatt høyt over Vikerfjellet - med elveoset Nes (i Ådalen?) i bakgrunnen. For øvrig har jeg aldri flydd det strekket, så jeg stoler kun på mine generelt gode geo-kunnskaper... ;-) "  
Imponerende Morten for den var ikke helt enkel! Bildet knipset jeg på en t/r oppgave sesongen 2002. 

PG-SOARING OPP TIL K2 !!!

Til sommeren skal John Silvester ut på nok et ellevilt eventyr, han skal skru og soare seg opp til K 2. Les mer: Paragliding K2

LUNEFULLE SUNDVOLDEN

I dag:
Etter en times vindobservasjon anser jeg sjansen for å kunne fly pg trygt som akseptabel. Er påkledd x antall lag med klær, innselet og startklar i det gnistrende fine februarværet. Perfekt startvind, hangbart. Så begynner vinden å øke, på den gufne måten, bølgeaktig... (værstasjonen rett etterpå: 6 - 16 m/s)
Starter ikke! Like etter rygger en Hg til skogs. Det går bra med ham.

Man kan holde på med paragliding i 100 år og likevel vil det ikke være mulig å fullgardere seg mot feilvurderinger.


=NIMBUS=
 



MANDAG 16.02: HVOR ER DETTE?

Gutta i overskrifta har fått nytt bakgrunnbilde. Hvor er det tatt? Send svar til meg!


=NIMBUS=
 



TORSDAG 12.02: STORE GRUPPER, MANGE ULYKKER

Termikk&Rotor
får hard medfart på nettet av David Prentice etter siste dødsulykke i Valle de Bravo der en norsk pilot ble drept.


=NIMBUS=
 




ONSDAG 11.02: HVOR FÅR MAN KJØPT SCREAMER?

Har fått spørsmål om hvor man kan få kjøpt screamer`n jeg nevnte på mandag.
På nettet kan du kjøpe Yates Standard Screamer (bildet 09.02)  eller Yates Shorty Screamer hos f.eks Ultimate Adventure Gear.

Noen som vet om steder i Norge disse eller lignende kan kjøpes?

Diskusjonen om screamer er herfra og videre..(XtremeBigAir ParaGliding)



 Yates Shorty Screamer                             


=NIMBUS=
 


 

MANDAG 09.02: HVOR MYE TÅLER UTSTYRET VÅRT?

Den tragiske pg-dødulykka i Mexico nylig (svenske Peter "Putte" Pettersson) der festet til nødskjermen i seletøyet røk har satt i gang en diskusjon omkring hva utstyret vårt tåler og hva vi kan gjøre for å forbedre det. Årsaken til at innfestingen røk kan nemlig komme av at piloten falt raskt da han kastet reserva.
Ett forslag går ut på å montere en såkalt "screamer" mellom reserva og innfestinga i seletøyet slik at den demper rykket når reserva åpner seg. En "screamer" blir revet opp/forlenget når den utsettes for stor påkjenning og i prosessen virker den altså som en slags brems (se bilde). 
Du finner hele diskusjonen HER på  XtremeBigAir ParaGliding.

Måten innfestingen var gjort i seletøyet (Advance Winner) har det også vært satt fokus på. Svensk info her: 2004-02-03 Säkerhetsmeddelande.

Produsent av seletøyet har uttalt at de setter inn alt på å komme til bunns i saken.

Selv flyr jeg med Advance Master seletøy med frontmontert reserve som har innfesting på hovedkarabinerne. Om et slikt arrangement hadde vært bedre i det aktuelle tilfellet er vel ikke sikkert, blir åpningsrykket sterkt nok ryker vel det meste, ...hvis man da ikke har  "screamere" ??



=NIMBUS= 


MANDAG 02.02: DEN SOM VENTER PÅ NOE GODT...

Så har Advance endelig lettet litt på sløret angående release-tidspunkt for sin nye "XC-maskin" Omega 6. Blir nok en vass vinge men fremdeles har Advance et edruelig forhold til max speed (ca 55 km/t). Fikk følgende mail fra dem:

"Our development Team is working hard now to finalize the OMEGA 6. We can tell an arrival date onto the market only when we'll start the production, but we still hope the 1st demo gliders to arrive in April. In the meantime, here are some technical information.

OMEGA 6 - PURE XC SPIRIT


The main differences between the OMEGA 6 and the other gliders from the same category are its incredible man¦uvrability, its very high level of performances and its perfect handling. Its strong point is in its striking coherence, in part thanks to its new profile and to a well-tested and always improved technology.

Compared to the OMEGA 5, the OMEGA 6 has more performance, offers an easier inflation, is faster in the brake response and gives more information about the air. A dynamic glider for XC and comp pilots !

Weight range (to be confirmed) :
OMEGA 6 25: 70-90 KG
OMEGA 6 27: 85-105 KG
OMEGA 6 29: 100-125 KG

Max speed and performance mesured on the actual prototypes :
around 55 km/h and 9.3

Flat aspect ratio : 6.0

Colours (leading edge / stripe / glider) :
Silver Grey / Red / White
Silver Grey / Red / Royal Blue
Silver Grey / Red / Yellow             
                                                           
With our best regards.

ADVANCE Team
Valéry CHAPUIS "


Detta ska bli morosamt! Noen som var i tvil om at jeg skal ha meg en??


=NIMBUS=
 



LØRDAG 31.01: NY PC, OG ETTERHVERT  NY LOOK

Har bytta til ny, sterkere pc med 2,6 GB  prosessor (Intel Pentium 4) og 512 RAM så nå går pc-jobbing som en lek! Cutting edge kasse av type "barebone" med rikelig av alle tenkelige typer inn/utganger, både foran og bak. Pilot og pc-mentor Knut Røvang hjalp meg å sette sammen herligheta.

Etterhvert håper jeg å legge dette nettstedet over i blogger-utgave slik at sida blir interaktiv for deg og lettere å vedlikeholde for meg!
 

=NIMBUS=
 



ONSDAG 21.01: HUSK LÅRSTROPPENE !

Så har det skjedd igjen, paragliderpilot glemte å låse lårstroppene: 
Paraglider pilot falls to her death in Bright
(Oz Report). 

Mer om denne livsfarlige måten å tabbe seg ut: Min artikkel Mareritt på høylys dag og Geir Dyviks tekniske råd i Har du husket lårstroppene?


=NIMBUS=



 

SØNDAG 18.01: KALDT !

Kalde dager og supert skiføre men hustrig å fly. Det stoppet ikke barskingene i Hvittingfoss som stod for helgas bragd med flyvinga si fra Rudskollen på lørdag.


STILIG KORT




Fikk dette nyttårskortet fra Advance, her i scannet utgave.


=NIMBUS=




ONSDAG 14.01:
MER BIONIC

Lars Tore Strand
skriver : " Ser at du nevner bionic´en på sida di. Den har vært diskutert en god del tidligere også på bigair."

Klikk deg inn her hos Xtremebigair, fyll inn "bionic" og mye stoff om bionic popper opp.


BILLIG AIRCOTEC XC TRAINER I NORGE !

Mail fra Nikolas van Etten : " Har sett at det har stått ein del om Airotec sin XC Trainer på websida di den siste tida. Vertio AS (www.vertigo.as) i Bergen har no vorte forhandlar av Airotec og vil selge XC Trainer for kr 5.600 som introduksjonstilbod (varer fram tom 1. feb.). Det står litt meir info på heimesida. Pga stor etterspørsel må ein rekne med litt leveringstid (gjeld uansett kor ein kjøper frå). Elles vil Halvor få sin XCT på torsdag og prøve den i Mexico den neste månaden. "


=NIMBUS=




TIRSDAG 13.01: BIONIC PARAGLIDERE

Nå kan du fly en paraglider som ser ut som en fuglevinge. Den påstås å ha meget bra ytelser. 

Nei, jeg tuller ikke, det er ennå lenge til 1. april !! 
Ta en titt selv på hjemmesida.  Bildet her er lånt derfra.

 

=NIMBUS=

 

 




SØNDAG 11.01: SLØV HELG ?

Mens gutta i Tromsø fløy flott vinter- hang i klarvær var det snø i lufta og lav skybas på østlandet. Likevel ingen grunn til å henge med hodet, man må tenke alternativer... På søndag drev Chris og meg på med kiting på Steinsfjorden, passe snødybde men veldig skiftende vind- styrke og retning. 
Vi skulle bedrive skikiting (Advance) men pga kastevindene ble det isteden mye av det jeg vil kalle "bum kiting", eller på norsk "ræv kaiting" ! 

Et par isseilere var i sving, de fikk virkelig opp farta. 
Mer om isseiling her.   

Bildet: Chris "bumkiter", isseiler i bakgrunnen.


SPANIA

Stig Kampesveen m/kamerater er i Spania og flyr. Stig vil prøve å skrive rapporter derfra i Gjesteboka si. 


=NIMBUS=




TORSDAG 08.01: "TEST" AV XIX WILDART

Klaus Woerle
har skrevet om sitt inntrykk av kombi sele/sekk XIX Wildart etter 50 turer, link HER.


=NIMBUS=





TIRSDAG 06.01: KOMBINERT SELETØY OG SEKK

Tidligere har bare piloter på ekstreme ekspedisjoner fått laget seg slike og fløyet/båret med dem. Nå er dette kombiproduktet på markedet for alle og enhver. Har ikke lest noen tester på hvor godt dette fungerer til flyving og bæring i forhold til vanlig seletøy og sekk men tanken på å spare seg for flere kilo vekt er besnærende! 

Kanskje mest aktuellt for den som flyr distanse og innimellom ender opp med å måtte gå x antall kilometere. Heller ikke dumt å ha hvis man ofte har lang og bratt vei å gå opp til start.  

Ta en titt på XIX`s sele/sekk Wildart og Gin`s sele/sekk til Yeti.
Wildart har airbag mens kjempelette Yeti ser mer ribbet ut.

Bertrand ved http://www.ripair.com skal visstnok ha laget en ultralett sele/sekk men jeg har ikke klart å oppspore den. Kanskje noen andre har? Mail meg isåfall !


=NIMBUS=



LØRDAG 03.01:
SVAR PÅ JULENØTTA

Først ute med rett (og veldig nøyaktig) svar var Stig Kampesveen: Jeg tror svaret på nøtta er Hurrungane. Fremst på bilde fra venstre Fanaråken og Steindalsnosi. Bak fra venstre Jervasstinden, Styggedalstind og Skagstølstindene."  

Stig hører til en ny generasjon av ivrige pg-piloter som blomstrer opp rundt Mjøsa. Stigs hjemmeside.


Hans Olav Hole svarte også riktig.

Bildet, som fremdeles pryder overskriftsboksen ble tatt da jeg sammen med Erik Oxaal fløy fra Dugurdmålskampen (Bøverdalen) til Krossbu, første flyving med pg inn på Sognefjell fra den sida. Bildet er et utsnitt av bilde nr 8 i Fotogalleri-serien Raudbergstulen  →  Sognefjell

Det vil komme flere konkurranser!


VIKTIGE FORSKJELLER MELLOM XC TRAINER (XCT) OG TOP NAVIGATOR (TN)

  Hans Cato Grytnes og Rob Hazes :
Har "fin-lest" manualene sammen med Rob og så langt kommet frem til følgende forskjeller mellom TN og XCT:

Ø       I TN legger man inn polarkurven for sin vinge. Det ser det ikke ut til at
man kan i XCT. Dermed får man heller ikke funksjoner som "Speed to fly",
McCready, det med om man når frem til neste vendepkt eller boble i riktig
høyde i forhold til den glidebanen man er i., etc.

Ø       XCT har heller ingen "start-sted-liste". Loggboka viser kun dato, og tid for
hver tur, ikke hvor du startet.

Forskjeller som er store nok til at Rob kommer til å velge en TN igjen.
(Rart at Aircotec skal ha så store vanskeligheter med å opplyse om slikt?!)
Men det hadde vært morsomt å høre fra piloter som har fløyet med XCT eller
helst både XCT og TN!

Hans Olav Hole :
" Jeg har sett diskusjonen som har gått i det siste om XCT og TN. Printet ut bruksanvisning på tysk på begge to og sammenlignet de vesentligste punktene for oss som driver kun med XC. Resultatet var dessverre nedslående (se vedlagte dokument).

Oppsummert er de tre viktigste draw-backs som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe XCT følgende:

1) Ikke mulig å justere synkalarm, ligger fast ved -5 ms
2) Feil GPS-format for DL og FDL: dd.mm.mm - ikke mulig å endre
3) Boble-memory: Ikke lagre fra tidligere turer, kun løpende siste 5 min og +/- 150 m

Summa summarum betyr dette at XCT ikke gir meg så mye mer enn den pakken jeg allerede flyr med i dag. Mitt nye instrument for sesongen 2004 heter nok TopNav."

Takk til gutta som har fått fram viktige forskjeller og dermed har gjort det enklere for den som er i markedet for kombi-instrument.  

Aircotec  Brauniger

  …..MEN HVA MED BRAUNIGER COMPETINO?

Nå lanserer Brauniger visstnok snart et nytt instrument, en ”Compeo light” som heter Competino! Det må vel også vurderes før man bestemmer seg? Foreløpige   spesifikasjoner og utseende:

Preliminary Features of the new  COMPETINO 

The new combined vario and integrated GPS receiver is based on the IQ-COMPEO. It will use most of the same software. The COMPETINO is specially designed for paragliding use and so we have removed the functions which are specific to hang gliding such as McCready function, polar curve calculating, Net-Vario or TEC.

The design is also very close to the COMPEO, using a high resolution graphic LCD and ergonomic key-pad.

Here some high-lights:

  • Dimension  165 x 73 x  36 mm
  • Weight without batteries  aprox. 180 g
  • 4 x 1,5 Volt alkaline cells or 4 x 1,2 Volt NiMh rechargable cells  with 40 / 30 hours battery power with active GPS
  • Easy to open battery compartment, no tool necessary
  • Very comfortable power management with back-up function, the batteries are split to 2 “energy blocks” , battery status is displayed
  • Ergonomic key pad for easy handling
  • 3 switchable display screens with normal vario mode, task mode, map mode
  • Speed probe ( wheel type ) optional
  • HG or PG clamp available
  • Universal mains charger for 4x NiMh batteries ( 100 … 230 VAC international connector ) available

             

            
Mock Up model for information only.

  • 16 channel GPS receiver, antenna integrated
  • Communication: RS 232,  USB adapter available
  • Datalogger : 110 hours at 20 sec. Tracking interval ( variable 1…60 sec. )
  • All main functions as IQ-COMPEO

  Da spørs det om man er avhengig av Mc-Cready funksjon og ”polar curve calculation” som Competino altså ikke har.
  


REVOLUSJONERENDE  OPPLADBARE BATTERIER

Man kan nå kjøpe oppladbare  2000 maH AA batterier for f.eks vario og GPS som lades på 15 minutter eller mindre! Les mer: Evolving Rechargeable batteries


 
=NIMBUS=