Morten starter fra Vole, foto Frode Halse

Av Morten Pl
Ünnecke

Det var knall blå himmel og ikke et vindpust da Edvard Hole og jeg kjørte oppover Gudbrandsdalen på denne dagsturen til Vågå den siste dagen i mai 2004. Håpet om en bra dag var så absolutt tilstede, men det kunne like gjerne bli for stabilt. Vi trodde også at vi kanskje var litt sent ute, for Frode Halse og gjengen hadde dratt til Bismo. Det var uaktuelt for oss.

På Vole starten var det flusst med HG’er og et par PG’er. Valgte HG starten, men det tok en stund før jeg var i lufta. Det sto tidvis kraftig inn og det var nyttig med litt hjelp til å holde vingen i ro i de verste syklusene. Omsider vurderte jeg det som startbart og det bar rett til værs. Klokken var omtrent på slaget 14:00. Det var merkelige forhold med jevnt løft langt utover. En stund trodde jeg det bare ville bli en kort lokal tur, - hvor feil var den antakelsen?! Selvfølgelig hadde jeg ikke med kamera, så artikkelen er ”krydret” med screenshots fra 3D visning av trackloggen i stedet.

Fant en god boble over bekkeleiet rett øst for starten og valgte å gli inn mot Blåhø fra ca 2100 moh og ankom nedenfor toppen i ca. 1500moh. Fløy s-svinger og 8-tallsheng en periode før det løsnet og jeg fikk etablert en flott 5m/s+ boble som toppet ut først etter å ha passert over 3000moh. Allerede da var flydagen reddet. For en utsikt mot Rondane!

Vole med Rondane i bakgrunnen

Valgte å ta veien om Sel nedover i stedet for å krysse over til Heidalen. Ved Otta var jeg ganske lavt – under 900moh, men kom etter hvert opp i god høyde igjen. Valget ble da å skulle ta snarveien på østsiden av Torgeirkampen mot Kvam eller å ”safe” rundt fra vest. Jeg valgte å ta snarveien. Fant ingenting underveis og kom fryktelig lavt – under 1200moh. Faktisk hadde jeg begynt å ta ut alternative landingsplasser, før det endelig pep i varioen akkurat der jeg håpet den ville våkne til liv - i siste liten. Løftet gav meg akkurat den høyden jeg trengte for å komme trygt ut over Kvam.

Valget må taes: Over fjellet eller rundt Torgeirkampen? Høyden er ca 2100moh

Vel ute i dalen tok det ikke lang tid før det begynte å pipe i varioen igjen, Denne gangen var det en silkemyk boble som bare økte i intensitet oppover til nesten 3400moh. At det var lite vind denne dagen sees klart av den nesten vertikale søylen på trackloggen.

Dagens beste boble ved Kvam – opp i 7.4m/s

Videre mot Frya så jeg at HG gutta var på vei tilbake til Vågå der de passerte langt under meg. Deklarert 150km out-and-return – det står det respekt av!
Jeg krysset over dalen før flyplassen i over 2500moh.

Passering Frya

Utsikt nordover....

....og sørover

På traverseringen og på denne siden var det lite løft å hente og høydemeterne forsvant fort - fra over 3000moh til 1300moh på 8km. På dette tidspunktet var målet mitt å klare 70km. Det var løft, men svært udefinerte konturer, så jeg brukte lang tid på å søke rundt i området. Det kondenserte i høyden rundt omkring, så jeg tenkte at dersom jeg var tålmodig og ikke fikk ”panikk” ville det betale seg, selv om det ikke var langt ned til tretoppene. Falt ut av boblene flere ganger, men ga ikke opp. Tilslutt var det med stor tilfredshet jeg kunne se ned på skianlegget i Kvitfjell, mens jeg fortsatt føk oppover. Dagens fjerde boble over 3000moh! Så var vi i gang igjen. :)

Krysset over dalen til østsiden av Gudbrandsdalen ved Fåvang, men nå fikk dagen en litt annen karakter, med bobler som toppet ut mye lavere enn tidligere. Klokken var passert 17:30 og jeg var rundt 75km fra Vågå. Jeg bestemte meg for fortsatt å være tålmodig. 100km var ikke reelt i tankene ennå, men jeg skulle klare 90! Ved 1400-1600moh var det ikke mer å hente og jeg var ikke så gira på å fly for langt vekk fra dalen. Sakte men sikkert knep jeg likevel kilometer for kilometer og plutselig ble 100km et høyst oppnåelig mål. Men det var langt fra sikkert at jeg ville klare det. Jeg var lavt og det gikk sakte. Etterhvert ble glidetallet på displayet en svært viktig brikke i vurderingene mine. Meterne gikk uendelig sakte mot slutten, siden retningen lå ganske på tvers av retningen fra Vågå. De siste par hundre meterne før 100km passering fulgte blikket mitt kun med på avstandsindikatoren på GPS'en. Goto Vole viste 99.7, 99.8, 99.9 og følelsen idet det bikket over 100 etter over 5 timer i luften var ubeskrivelig! Må oppleves!

Sklir ut og passerer 100km

Samme, sett sørfra

Jeg fikk dagens siste termikk over skianlegget i Hafjell, men da var jeg nesten i tretopphøyde og det var svært lite å hente, så jeg skled ut høyden langs åsen før jeg snudde og gled over Hafjell Quality Hotell og landet på plenen utenfor klokken kvart over sju. 10m fra E6 - over 100km fra Vole!

En påseilet kar dukket opp med mobil med kamera og skulle sende meg et landingsbilde, men tastene er tydeligvis små når man har et par innabords, så det bildet har jeg ikke sett noe til!

Edvard var allerede på vei sørover med bilen så jeg rakk knapt å få meg en pizzabit og en pils før jeg ble plukket opp. Jungeltelegrafen gikk raskt og gratulasjonene rant inn – hyggelig!

Som om turen min ikke var nok denne dagen, fikk 100km klubben enda et medlem, idet Tor-Erik fløy den første av sine 3 100km+ turer for denne sesongen - nordover fra Hvittingfoss. Skjønner godt at man blir avhengig :)

Barogrammet

Hele ruta

(Sist revidert 2005-10-09)

Startside  Klubben  Medlemmer  100 km turer  Pionerflyving  5 Lengste XC  Idé  Artikler  Fotogalleriet   Linker    Værdata   Gjestebok  Info in english