Pionerflyving er delt inn i kategoriene kryssing av fjellområder og topplandinger.
Kun fjellområder og fjelltopper av en viss størrelse og vanskelighetsgrad er interessante.
KRYSSINGER | ||
---|---|---|
RONDANE | Egil Dilkestad | 1995 |
FILEFJELL | Øystein Walle | 2002 |
DOVREFJELL | Roar Gaulen | 2004 |
SOGNEFJELL | Frode Halse | 2004 |
JOTUNHEIMEN | Frode Graff | 2008 |
SALTFJELLET | Bård Håkstad | 2008 |
TROLLHEIMEN | Pål Tore Sveen | 2010 |
HARDANGERVIDDA | Tom Salamonsen | 2013 |
STRYNEFJELLET | Arne Christian Jensen | 2018 |
SYLAN | Thor M Wika | 2018 |
BØRGEFJELL | ||
LYNGSALPENE | Prosjekt kommer! |
TOPPLANDINGER | ||
---|---|---|
GALDHØPIGGEN | Frode Halse | 1993 |
GLITTERTIND | ||
SNØHETTA | ||
OKSSKOLTEN | ||
HISTORIE
Pionerflyving ble lansert på fridistanse.no i mai 2005. Frem til da ble det konkurrert innen fridistanse og deklarerte turer, målet var å fly flest mulige reelle eller matematisk utregnede kilometere. Hvor man fløy var ikke noe poeng. Pionerflyving dekker dette forsømte feltet.
DEFINISJON
Med pionerflyving menes det å fly spesielle turer i Norge med paraglider som aldri er flydd før. En pionertur vil man for alltid være alene om å gjøre. Bare en kan være den aller aller første, en eksklusiv uslåelig prestasjon!
GENERELLE REGLER
For å kunne konkurrere på en ryddig måte om berømmelse, og eventuelle premier, trengs et minimum av regler.
For å kunne godkjennes må
-turen tilfredsstille kravene under RØD OG BLÅ GRENSE.
– turen være uten mellomlandinger som stykker opp den aktuelle kryssingen.
– topplandingstur ha startsted mimimum 5 km fra toppen man lander på.
– topplandingen skje maks. 50 meter horisontalt/vertikalt fra topp-punktet.
– hjelpemotor eller vinsj ikke benyttes.
– turen dokumenteres med GPS tracklogg.
– turen tilfredsstille eventuelle spesielle krav eller unntak som prosjektet kan inneholde.
RØD OG BLÅ GRENSE
Rød yttergrense er ment lagt slik at den ekskluderer startsteder langt inne i aktuelt område samtidig som den tillater nok tilgjengelige. Blå kjernegrense skal hindre «billige» kryssinger i utkanten.
Rød – Man må starte turen utenfor rød yttergrense, evt starte på innsida av denne grensen, fly ut for å krysse og så fly inn igjen. Linjene mellom punktene kalles her grenselinjer. Det må være minst to grenselinjer mellom der man flyr inn og der man flyr ut.
Blå – Man må ha vært innenfor blå kjernegrense.
SIKKERHET
Pionerflyving-prosjektene skal være vanskelige; en utfordring å gjennomføre. Disse sidene er ment å stimulere interessen for denne type flyving men må ikke tolkes som en ufarliggjøring av fenomenet. Pionerflyving kan nemlig medføre flyving gjennom vilt, vanskelig fremkommelig terreng med den økte risiko det innebærer. Iniativtaker vil derfor understreke at sikkerheten til den som prøver seg på pionerflyving ikke er iniativtaker eller kontaktpersoners ansvar.
Det oppfordres til å ha fokus på sikkerhet både under forberedelser (utstyr, datainnsamling) og gjennomføring av pionerturer.
=NIMBUS=
(Sist oppdatert 2015-06-15)
Tilbaketråkk: Pionerflyging | Stjørdal Hang- og Paragliderklubb