GJENNOMFØRT!
Sommeren 2013 satser Tom Salamonsen på å krysse Hardangervidda. To mislykkede forsøk resulterer i masse gåing, den ene gangen 7 1/2 og 6 timer med overnatting imellom! (Flightlog)
22. august og flysesongen er på hell, men nå klaffer det for Tom. Komplett kryssing!
(Flightlog)
——————————————————————————-
PROSJEKTET
Hardangervidda er STOR, ja faktisk Nord-Europas største høyfjellsplatå. Var det mulig å krysse over med paraglider? Så absolutt! Gode forsøk var allerede gjort. Det hadde endog vært prøvd fra Voss men mer gunstige startsteder burde kanskje ligge tettere innpå?
Lennart Artmann, Ole-Halvard Smetbak og Frode Halse var med i prosjekt-utarbeidelsen fra begynnelsen (2008).
Hans Cato Grytnes ble med i år (2011) og sluttførte kartarbeidet. Han stod også bak vendepunktfil til GPS, og OPENAIR-luftromsfil (ikke lenger tilgjengelig).
Snøtilstand på Hardangervidda
Hardangervidda – Den Norske Turistforening
Reglene var de samme som for alle hittil utlagte Pionerflyving-prosjekter: For å få godkjent kryssing måtte man må fly inn i den ytre ringen, ha minimum et track-punkt på innsiden av den indre ringen, fly forbi minst 2 ytre-sidelinjer i forhold til den man fløy inn gjennom, og så fly ut av den ytre ringen. Fløy man her f.eks inn mellom punkt 1 og 7 i ytre ring var nærmeste ytre-linje man kan fly ut gjennom 3-4 eller 4-5.
Se også Generelle regler.
En tøff utfordring? Ja! Ringene var bevisst formet slik at det ikke er mulig å å få godkjent «billige minikryssinger».
Premien til førstemann med godkjent kryssing skulle være et gjevt trofé, trolig sponset av en bedrift. Lennart Artmann jobber med saken.
Prosjektleder/kontaktperson var Hans Cato Grytnes.
=NIMBUS=
((Sist oppdatert 2015-05-28)