Ser ut til at kun stup-spiral og frontkollaps er D. Forøvrig er dette en forutsigbar vinge. Tolker jeg dette utifra ønsketenking? Kan D klasse piloter opplyse oss andre?
Heisann.. Kan gi mine 2 cent med kvalifisert gjetning. EN rapporter er en liten veiledning som sier lite om vingen. Det man bør se etter er sideforhold, topphastighet, produsents historie og policy på hvordan de ønsker vingene sine. En vinge som produsenten lager som en EN D vinge er nok en fullblods D. Selv om rapporten ser ut som en middels real A vinge. Tipper Advance har laget en dempet, lettstartet og lettflydd D vinge her med sideforhold rundt 7. Dette for å kunne ha gode ytelser i motvind og marginale forhold. Topphastigheten er nok ikke den høyeste da dette ikke er så viktig i x alps og den er nok designet for å være håndterbar i tøffe alpeforhold. Men det er også verdens beste piloter som utvikler og lager en vinge som skal prestere i verdens tøffeste eventyr race der vekt er en vesentlig del av dette. Er nok et fenomenalt nisjeprodukt for de som state of the art innen lett utstyr og har erfaring til dette. Tipper en god vinge for de som flyr D eller Ccc vinge og ønsker en hike & fly vinge for eventyr.
Når det gjelder tips av D vinge for tiden så er det et vanskelig tips å gi for En B og en C vingene er så fenomenalt gode. Er det fridistanse så har jo halse, boiesen m.m.bevist at C er nok. Er det norges cup så ryktes det at up summit xc3 har fenomenale ytelser og er c så du havner i sportsklassen, ellers så er vel omega9 snart på vei, nova triton ryktes å være bra, ozone m6… cCC så er vel icepeak 8 en «snill» utgave og enzo2 ryktes å være den beste på markedet sammen med boom10. Håper fikke dette økte forvirringen 🙂
Virker veldig fin. Grei å fly. Men det er fortsatt en D. Gå tilbake å sjekk EN/DHV testene for deres tidligere vinger så ser dere at det er gjerne regelen at vinger av høyere klassifisering får mye «snille» karakterer.
Følelsesmessig så synes jeg vingen har en veldig, veldig fin profil. Deilig pitchkarakter, veldig dempet rollstress, men likevel fantastisk handling og veldig gode klatreegenskaper (men jeg er i lavere sjikt på vekt). Skjærer veldig godt igjennom turbulent luft og angriper termikken på en veldig fin måte. Likevel virker den svært lite utsatt for kollapser fra front. Den er svært delikat på styrelinene (i tråd med S9 og «nyere» generasjon Advancevinger). Kan minne om O8 på dette, krever litt tilvenning, men der slutter i stor grad likhetene. Chrigel ville ha en vinge med gode «floateregenskaper» (kan flys med bruk av lite energi; skapt for x-alps), og enda bedre sådan enn det min proto har.
Men det er fortsatt et kompromissløst lettvektsprodukt, flyging med noe sånt forutsetter endel ting.
Ser ut til at kun stup-spiral og frontkollaps er D. Forøvrig er dette en forutsigbar vinge. Tolker jeg dette utifra ønsketenking? Kan D klasse piloter opplyse oss andre?
Snakker med meg selv gitt… ok, ingen ønsker å være den som anbefaler anskaffelse av D vinge. Frode, du kan slette mine små funderinger..
Ingen fare Christofer, du anbefaler vel ikke EN D vinger, er bare nysgjerrig på dem og det er nok fler som er! 🙂
Heisann.. Kan gi mine 2 cent med kvalifisert gjetning. EN rapporter er en liten veiledning som sier lite om vingen. Det man bør se etter er sideforhold, topphastighet, produsents historie og policy på hvordan de ønsker vingene sine. En vinge som produsenten lager som en EN D vinge er nok en fullblods D. Selv om rapporten ser ut som en middels real A vinge. Tipper Advance har laget en dempet, lettstartet og lettflydd D vinge her med sideforhold rundt 7. Dette for å kunne ha gode ytelser i motvind og marginale forhold. Topphastigheten er nok ikke den høyeste da dette ikke er så viktig i x alps og den er nok designet for å være håndterbar i tøffe alpeforhold. Men det er også verdens beste piloter som utvikler og lager en vinge som skal prestere i verdens tøffeste eventyr race der vekt er en vesentlig del av dette. Er nok et fenomenalt nisjeprodukt for de som state of the art innen lett utstyr og har erfaring til dette. Tipper en god vinge for de som flyr D eller Ccc vinge og ønsker en hike & fly vinge for eventyr.
Når det gjelder tips av D vinge for tiden så er det et vanskelig tips å gi for En B og en C vingene er så fenomenalt gode. Er det fridistanse så har jo halse, boiesen m.m.bevist at C er nok. Er det norges cup så ryktes det at up summit xc3 har fenomenale ytelser og er c så du havner i sportsklassen, ellers så er vel omega9 snart på vei, nova triton ryktes å være bra, ozone m6… cCC så er vel icepeak 8 en «snill» utgave og enzo2 ryktes å være den beste på markedet sammen med boom10. Håper fikke dette økte forvirringen 🙂
Takker herrene for god info. Kanskje Salamonsen har noe å legge til? Førstehånds erfaringer.. hva sier du Tom?
Virker veldig fin. Grei å fly. Men det er fortsatt en D. Gå tilbake å sjekk EN/DHV testene for deres tidligere vinger så ser dere at det er gjerne regelen at vinger av høyere klassifisering får mye «snille» karakterer.
Følelsesmessig så synes jeg vingen har en veldig, veldig fin profil. Deilig pitchkarakter, veldig dempet rollstress, men likevel fantastisk handling og veldig gode klatreegenskaper (men jeg er i lavere sjikt på vekt). Skjærer veldig godt igjennom turbulent luft og angriper termikken på en veldig fin måte. Likevel virker den svært lite utsatt for kollapser fra front. Den er svært delikat på styrelinene (i tråd med S9 og «nyere» generasjon Advancevinger). Kan minne om O8 på dette, krever litt tilvenning, men der slutter i stor grad likhetene. Chrigel ville ha en vinge med gode «floateregenskaper» (kan flys med bruk av lite energi; skapt for x-alps), og enda bedre sådan enn det min proto har.
Men det er fortsatt et kompromissløst lettvektsprodukt, flyging med noe sånt forutsetter endel ting.
Høres ut som et får/ulv i fåreklær! Kanskje en vinge som passer mange flere enn Chriegel?