Denne diskusjonen er for Advance Omega 9 men gjelder i prinsippet alle merker.
Julian Molina sitt innlegg (sitatet) dekker mitt og trolig mange XC-piloters syn. Jeg ønsker ikke å fly en 2-liner som f.eks ikke tåler regn!
«The market for XC oriented EN D’s has not disappeared and it should be fulfilled. There must be a small reduction in the number of pilots in that market, as the ones that where interested in competing in the serial class may have already moved to the EN C (sports) class. However, I tend to think that group of pilots is rather small.
There is no other reason I can think of why leisure XC pilots that had been flying the regular EN D gliders would want to move to anything else. If the manufacturer can produce a regular EN D glider better than the previous generation like it has been the norm in past, then they should do it as the market is still there.»
Ja det er en diskusjon som eg tru den enkelte pilot vil mene om sin egen flyving, man må huske på att flere piloter vil ha to-liner. Men personlig valgte jeg Boomerang X p.g.a 3-liner, det angrer jeg ikke på. Den er ganske gomodig å fly i humping, stiv og traust med speed også:-)
Jeg er i markedet for ny vinge,flyr en Mantra4.
Mantra5 blir en 2 liner og jeg heller litt mot det Frode sier.
Sikkerhet er ett viktig aspekt ved sporten vår og nå tenderer det til mere 2 linere som EN D, noe jeg ikke er spesielt glad for.Det blir jo som alt annet ett personlig valg….
Jeg har valgt å prøve noehelt nytt for meg , Escape SMax SR, 3 – liner ferdig i 2012. Vingen er på vei så det blir spennende å se hvordan den er i forhold til de «gamle» D-vingene og hvordan den i firhold til de nye 2013 gliderne. Ziad har testet den og mener det er en vinge å vurdere. Glir visstnok bra og har litt M4 feeling ifølge Ziad.
Tester kommer fortløpende når vingen er i hus 🙂
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C4YsdvrIRRE#!