Nye M5 vil tilbys i både 2 og 3 liners utgave. Interessant å lese hva Ozone selv sier om alternativene: M5 Update
Vil også andre EN-D vinger som f.eks Omega 9 komme i to utgaver? Håper det!
Nye M5 vil tilbys i både 2 og 3 liners utgave. Interessant å lese hva Ozone selv sier om alternativene: M5 Update
Vil også andre EN-D vinger som f.eks Omega 9 komme i to utgaver? Håper det!
M5-3 ja takk !
O9-3 ja takk! 🙂
Torck3 – 3 takk, med forbehold.
Det utvikles stadig bedre vinger. Sikkerheten øker og jeg bestemmer meg ikke
før begge deler er ordentlig testet og forskjellene er tydelige.
Om det ikke går for mye ut over sikkerheten, går jeg for en 2 liner
om ytelsene øker betydelig.
Hei. Mulig jeg spør dumt, men hvorfor ikke en 2 liner?så vidt jeg kan forstå så er det vel plusser og minuser med begge?
Jeg synes Ozone ramser opp pro og con ganske bra! De nevner imidlertid ikke regn-problematikken som er like så mye knyttet til AR som antall linerekker. 2-linere har mer ekstrem AR..
2-linere har da ikke mye mer AR enn 3-linere…
Min 3-liner har 7,05 i AR….
Noen få 2011 modeller hadde 8, men det er redusert.
La oss sjekke fakta før vi generaliserer ?
Jeg skrev heller ikke «mye mer AR». Faktum er vel at de fleste 2-linere har større AR enn 3-linere, uten å generalisere 🙂
Som Frode nevner,så er det en smule problematisk med 2 liner om de blir våt.
I tillegg så er 2 linere som oftest litt mere tungstartet..Om man er dyktig så kommer man like langt med en 3 liner…med mindre man skal konkurrere på høyt plan,for det skal vel du Svein.
«2-linere har mer ekstrem AR» er kopiert fra innlegget ditt, Frode 🙂
Jeg er ikke her for å krangle, men heller ikke la meg bestemme over
i hverken valg av vinge eller satsningsnivå 🙂
Sekkeform kommer vel av tynne duker(dagens vinger), få liner kombinert med stort sidefohold når vingen blir fuktig. Vingene skal normalt ikke flys i regn, men på en distansetur kan man komme ut for litt av hvert om man er en smule uheldig. På begynnelsen av 90-tallet var det noen merker(Airwave som eg husker) som gikk i sekkeform pga. duk-kvalitet, men etterhvert forsvant det problemet.
Det ser ut til att sekkeform-problemet er kommet tilbake, enkelte vinger tåler nesten ingen fukt før dem går i sekkeform, især om man er lett i vingen. Men om du ser tilbake på kvadraten på beg. av 90-tallet var det jo massevis med duk over hodet. Husker eg fløy en Apco Zen 32 kvm, og ca 12-13 kg letterer enn nå, den gikk aldri i sekkeform selv om eg var skikkelig våt noen ganger. På min gamle Zen (95-mod) var det tykk duk, 6 i sideforhold, og eg var mega-lett i den. Det eneste var att den var litt hott husker eg, og super-treg på hendlinga.
Det er egentlig litt rart att utviklingen er kommet sånn att sekkeform-problemet dukker opp igjen. Men det er ikke sikkert det er som jeg har skrevet her på de nye vingene er helt riktig, men eg tror hvertfall det er sånn nå idag…
Tror Syein har mye rett her, men jeg er meget oppmerksom på at utviklingen eskalerer i vår favør.
Jeg gleder meg til å se mye flott i lufta fremover 😉
Interessant at M5 er bedre på alt «in every respect». Bedre handling, tar bobla bedre. Faktisk stiger den bedre enn forgjengeren!
Alltid da e jo berre vas alt i hop!
Mindre salg, meir tall og fakta!
No trur eg Ozone er like subjektiv som alle andre produsentar når dei skal selge produktet sitt.Enig med deg Erlend,bedre med «tørre» fakta.Uansett kva som vises i forskjellige tester mtp glidetall osv så tar eg det med ei klype salt 😉
Vi må nok vente på den nye EN – CC klassen. Like greit det. Resultatet blir jo bare bedre 🙂
http://www.p-m-a.info/english/welcome/news.html?action=show_news&id=38#38