Tilsendt innlegg fra Per-Inge Norang er høyaktuelt, XC sesongen i Brasil er på sitt beste nå.
Høsten har satt sitt grep på Norge, men da er det XC sesongen starter i andre deler av verden. Langturene starter å strømme inn fra nord Brasil på www.xcontest.org. Denne årstiden (okt-nov) er nok dette totalt sett verdens beste sted å fly lang XC mtp tilgjengelighet, vær, dyreliv, kostnader og vennlig befolkning.
Småbyene Assu og Caico er to steder som virkelig har markert seg siste år med mengder av lange turer. Likevel er nok dette ikke noe for alle. De som reiser hit må være forberedt på eventyr, og å møte situasjoner som tøyer komfort-sonen. Det er en høyere mulighet enn normalt for skader, både på seg selv og utstyr. Slitasjen på utstyr kan være ekstrem, med take-off (vinsjing) og landinger i sterk vind, og å fly seg fast/lande i skog/torne-busk områder. Flere piloter har havarert utstyret sitt her nede.
Opp til 10-11 timers flyturer krever også sitt i planlegging og gjennomføring. En vanlig dag starter med frokost kl 05. Kl 07 er man klar på TO for vinsjing, og medan vindstyrken raskt øker fra null til kuling er kampen om å komme i lufta i gang. Vindstyrke, start-kø, temperatur og bomstarter øker stressnivået. Er man for sen (ala sist i køen), eller må lande for restart, kan vinden allerede ha blitt for sterk til å restarte. Når man kommer i lufta er det bare å drifte med vinden på alt man finner av løft.
Første 3-4 timer er det ofte svake forhold, før dagen kommer godt i gang. Man må faktisk forvente å lande tidlig mange dager. Det kan stresse mentalt, men når man ser at også verdens beste piloter gjør dette, så må man bare være forberedt på at dette er en del av gamet.
Flyfasen er lang. Opplegg for mat/drikke samt toalett-behov må være på plass. Temperaturen på bakken kan komme over 40 grader midt på dagen! I skybas er det behagelig. Man kan fly til sola går ned. 30 minutter etter solnedgang er det bekmørkt, og er man ikke på bakken da må man møte en landing i mørkret…
Tur-arrangørene her nede er fabelaktige. Flere ganger når eg var der i 2019 var hentebil på plass innen 15 minutter etter landing. Ett viktig element både mtp komfort og ikke minst sikkerhet. Pr nå vet eg om noen Norske piloter som skal dit i 2022. Påmeldingen for 2022 er allerede åpen. I mellomtiden kan aspirerende piloter (og ande :)) følge med på livetracking fra noen av årets turer her; https://www.flywithandy.com/
Det var ett eventyr !
For de som er mere interessert i hva som rører seg på slettene i nord Brasil anbefaler jeg denne : https://m.youtube.com/watch?v=30sdVNZDMrg&t=310s