2 tanker om “Stygg HG-tuck

  1. Her må det bemerkes at hun fløy på absolutt maksimum hastighet med minimum av pitch-stabilitet. Dvs, at tyngdepunktet er lengst frem og vingen er strammet opp for best glid og hastighet. Treffer du dragen (eksen) da kan det gå på denne måten, høyhastighetsstall med påfølgende tuck&tumble. De aller fleste flyr med større marginer, lufta var rapportert til å være ille den dagen men hun tok sjansen, flaks og bra at hun kom fra det med en forstuet ankel.

    • Det er gjerne i en slik situasjon det skjer ja, både med HG og PG.

      Den store konsekvens-forskjellen vingetypene imellom er selvfølgelig den strukturelle skaden som HGen kan få mens PGen vanligvis slipper unna uskadet.

      Har ikke sjelden blitt forbløffet over at spesielt PGens A-liner holder og ikke ryker i den voldsomme påkjenningen de noen ganger påføres idet vingen refylles etter «full front».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *