Starting i leside

Mange bakvindsstartinger logget i det siste! Jeg tenker på f.eks fra Espesetra, Liagardane, Hjartdal, Frya…
Tror det er på sin plass å presisere spesielt ovenfor ferske piloter at det ikke er ok for hvem som helst å gjøre slikt. Den som flyr ut i leside må ha en viss erfaring, ha god skjermkontroll, og ha vurdert lesida dithen at den er «takbar» under de rådende forhold.

Eksempelvis i påskehelga startet vi ikke fra Liagardane på søndag fordi vi anså lesida som for farlig, vi var i tvil og da var det ingen tvil! På mandag var bakvinden fra nord halvert og vi fløy. Humpete ble det men godt innenfor det vi kunne takle.

Noen ganger kan man bli overrasket av at forholdene forverrer seg drastisk:
Min verste lesideopplevelse

Det beste er selvsagt å helt unngå start i leside. At det likevel gjøres er jo som oftest fordi startstedet bare er begynnelsen på en planlagt XC. Man går med på å få litt «juling» i bytte for en fin tur!

2 tanker om “Starting i leside

  1. En gang for lenge siden, jeg tror det var i -92 / 93. Det var dengang UP Flash rådet luften. Jeg syntes vinden fra sør var litt sterk på toppen, så jeg gikk ned til en nordvest-start for å prøve der. Der sto vinden fint inn og jeg startet. Litt småklapp var det, men de store problemene oppsto ikke. Det var litt merkelige vinder lenger nede, men jeg landet trygt. For meg var dette en ny oppdagelse og erfaring og jeg brakte episoden videre til piloter i samme klubb. De kunne visst ikke alt om luft og bruk av den og de syntes jeg burde straffes for hendelsen. På et klubbmøte dukket daværende Faglige Leder i PG HG seksjonen opp. Han var og er en meget oppegående pilot og greit menneske. Han forklarte for et forfjamset klubbstyre at siden undertegnede allerede var en erfaren PG pilot med PP5, så stolte han på at jeg kunne ta avgjørelser på mitt nivå for flyving. Dette har jeg tatt med meg i flyglede og eventyr i luften, men har mange ganger blitt «straffet» av klubben pga at jeg har gjort ting litt annerledes enn gubbene ville.
    Jeg har holdt på med PG i snart 23 år. Jeg vil ikke anbefale andre å utforske lestarter / termikk før de er sikre på seg selv som piloter og sitt flyutstyr. Men, la heller ikke gubbementalitet i klubber stoppe din utvikling og progresjon. Ta da heller kontakt med flinke piloter ang rådgiving og tips om det er noe du lurer på. God lesning på nettet finnes ang de fleste situasjoner i luften. Jeg lytter gjerne til andre ennå, selv om jeg har opplevd mye rart.
    Start sikkert,
    fly høyt og langt,
    land glad 😉

  2. Starting, flyging og landing i le

    Jeg håper mange kan dele sine erfaringer om dette slik at både erfarne og uerfarne piloter kan fly sikrere.

    Når du starter i le med vind inn på start, men vet at hovedvindretningen er av motsatt retning, kan du møte overraskelser ute i lufta avhengig av styrken på hovedvinden.

    Når du flyr i le, kan du også få overraskelser. Har selv prøvd rotoren bak Skagsnebb 200 meter nesten rett over toppen i mye vind med HG; det var kraftige saker.

    Overraskelser kan du også få når du lander i le. En MEGET erfaren og dyktig pilot fløy nylig tandem på Khao Sadao i Thailand og ville topplande i le. Det endte med trelanding og beinbrudd for passasjeren. En uerfaren pilot landet på samme sted og slo seg kraftig.

    På Rikssenteret i Vågå blir det mange landinger i sommer. Ved kraftig vind fra vest kan rikssenterbygningen lage rot for HG-er som lander rett øst for bygningen nær veien. Jeg har mange ganger sett at HG-piloter har mistet styrefarten her, noen har landet i vannet på andre siden av veien. PG har neppe det samme problemet fordi vingen er høyere under landing, men i veldig sterk vind, vil jeg tro at også PG kan få problemer. Løsningen, slik jeg ser det, er å lande nærmere Ottaelva når det blåser mye fra vest.

Legg igjen en kommentar til Atle Zeiner Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *