8 tanker om “Seletøy-typer

  1. Jeg leste et sted at enkelte vinger kan gå opp et hakk (f.eks B til C) ved å fly med pod pga endret oppførsel i enkelte situasjoner. Tror det var på Facebook. Også en ting å ta med i betraktning når man vurdere pod, ikke bare ytelse. Jeg syntes også i begynnelsen at måten podselen beveget seg på var (for meg) mer ubehagelig.

    • Enig med deg Tormod. Pod har noen ulemper! F.eks faren for å få twist på raiserne ved at man snurrer rundt mens vingen står «stille» er større med podsele pga kroppsstillingen. Vet om en pilot som gikk tilbake til åpen sele fra pod etter et par skumle twist-episoder.

      Cluet er vel å ha god refleks på å trekke beina under seg når det drar seg til!

      • Det er jo veldig komfortabelt, men den rullinga kan jeg styre meg for, det kjentes i begynnelsen som om jeg skulle rulle ut av selen. Men det er kjempestor forskjell på podseler også, sikkert også med dette twistproblemet, noe jeg ikke har vært borti selv. Uten å nevne merke så var min andre podsele utrolig mer følsom enn den første, tyngre selen av samme merke men tydeligvis med en annen geometri. Sele nr 3 var liksom å komme «hjem», noe helt annet igjen.

        • Følsomheten til sela bestemmes vel mest av hvor høyt opphengspunktet er, altså avstand mellom sitteplate/bunn av sela og hovedkarabinerne. Dess kortere, dess mer «ustødig» sitter man. Avstanden ble økt litt fra Lightness 2 til 3eren, og alle er ikke like fornøyd med det. Noe av følsomheten, kontakten med skjermen forsvant. Men der er vi jo forskjellige. Noen prioriterer å sitte stødig foran høy grad av følsomhet.

          • Hadde Lightness 1, det er som å sitte oppå en medisinball i sammenligning med Impress. Kunne vel prøvd Lightness 3 men gikk for Skywalk Range X-Alps 2.

          • Men jeg er egentlig en pysete HG-fyr som er vant til å holde meg fast i et rør, så hva jeg mener er høyst subjektivt.

  2. Ja, heldigvis individuelle meninger om dette. Ytelser er det vel ingen tvil om?
    Har flydd pod siden tidlig 2002 og går ikke tilbake til åpen sele. Dette med spinn på sele osv tror jeg har med flystil å gjøre. Aktiv flyging i stedet for å være opptatt av eksterne ting hindrer uønskede situasjoner.

Legg igjen en kommentar til =NIMBUS= Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *