Fjellplatåer | Fjelltopper | ||||
Rondane Egil Dilkestad (1995) |
Hardangervidda PROSJEKT KLART ! |
Galdhøpiggen Frode Halse (1993) | |||
Fillefjell Øystein Walle (2002) | Strynefjellet PROSJEKT KLART ! | Glittertind PROSJEKT KLART ! | |||
Dovrefjell Roar Gaulen (2004) | Trollheimen Pål Tore Sveen (2010) | Snøhetta PROSJEKT KLART ! | |||
Sognefjell Frode Halse (2004) | Saltfjellet Bård Håkstad (2008) | Oksskolten PROSJEKT KLART ! | |||
Jotunheimen Frode Graff (2008) | Lyngsalpene | ||||
PIONERFLYVING Frem til nå (mai 2005) har man i friflyvings-Norge konkurrert innen fridistanse og deklarerte turer, altså hatt som mål å fly flest mulige reelle eller matematisk utregnede kilometere. HVOR man har flydd har ikke vært noe poeng. "Pionerflyving" vil dekke dette forsømte feltet. Med "pionerflyving" menes det her å fly helt spesielle turer i Norge med paraglider som aldri er flydd før. En pionertur vil man for alltid være alene om å gjøre. Bare en kan være den aller aller første, en eksklusiv uslåelig prestasjon! KATEGORIER "Pionerflyving" er delt inn i kategoriene kryssing av fjellplatåer og topplandinger. Kun fjellplatåer og fjelltopper av en viss størrelse eller vanskelighetsgrad er interessante. Etterhvert kan det bli aktuelt å ta med kategorier som "dalfører " og "bivuacflyving". VANSKELIGHETSGRAD Prosjektene skal være vanskelige men ikke umulige! DEFINISJONER OG REGLER For å kunne konkurrere på en ryddig måte om ære&berømmelse og eventuelle premier trengs et minimum av definisjoner og regler om hva som kreves for at en pionertur skal være gyldig. Hva regner vi f.eks i denne sammenheng for å være Jotunheimen og hva kreves for at en kryssing er gyldig? GENERELLE REGLER For å kunne godkjennes må - turen gjennomføres uten mellomlandinger. - topplandingstur ha startsted mimimum 5 km unna toppen man lander på. - topplandingen skje maksimum 50 meter vertikalt/horisontalt fra topp-punktet. - hjelpemotor ikke benyttes! - turen dokumenteres med GPS tracklogg. - turen tilfredsstille eventuelle spesielle krav som hvert enkelt prosjekt kan inneholde. KONTAKTPERSONER Piloter med god kjennskap til det aktuelle området. Utformer definisjoner og regler for prosjektet. E-mail adressene deres er (pga spam) ikke lagt ut her men kan enkelt finnes i Loggboka under piloter/klubber SIKKERHET Disse sidene har til hensikt å stimulere interessen for pionerflyving men må ikke tolkes som en ufarliggjøring av fenomenet. Pionerflyving kan medføre flyving gjennom vilt, vanskelig fremkommelig terreng med den økte risiko det innebærer. Iniativtaker (Frode Halse) til "Pionerflyving" vil derfor understreke at sikkerheten til den som prøver seg på pionerflyving etter å ha lest disse sidene ikke er iniativtaker eller kontaktpersoners ansvar. Det oppfordres til å ha fokus på sikkerhet både under forberedelser (utstyr, datainnsamling) og gjennomføring av pionerturer. FORSLAG Lista over pionertur-objekter er kort og eksklusiv. Kom gjerne med forslag på flere! e-mail. KOMMENTARER OG DISKUSJON |
||
|
||
ARTIKLER Foreløpig skrevet få artikler om de omtalte pionerturene men flere vil komme! Artikler =NIMBUS=
|
(Oppdatert
2011-07-07)