Pionerflyving – Jotunheimen

GJENNOMFØRT!

pionerflyving-jotunheimen-kart kryssingFørste godkjente kryssing ble gjennomført 04. juli 2008 av Frode Graff. Kryssingen var siste halvdel av en 100 km+ fridistanse med start fra Lindvikskampen, altså en meget solid tur! (Flightlog)
pionerflyving-jotunheimen-Frode Graff venstre-Frode Halse høyre-jotunheimtrofeet Overrekkelse av den på forhånd utlovte steinplaketten skjedde på en DROP klubbkveld i Drammen. Frode Graff til venstre, Frode Halse til høyre.

——————————————————————————————————————–

DET FØRSTE PIONERFLYVINGSPROSJEKTET
Jotunheimen, en pionerflyvers drøm (og mareritt) ? Fjellområdet består vesentlig av dype daler, høye fjelltopper og breer. Mesteparten av de høyeste fjelltoppene i Norge, inklusive Galdhøpiggen (2469 m) finner man her. Det går ingen kjørbare veier tvers gjennom. Lander man midtveis kan det bli langt å gå! E

Gjennom årene hadde det  vært veldig mye prat om å fly gjennom Jotunheimen men lite konkret har kommet ut av det. Sommeren 2004 gjorde Frode Graff, Anders Bærheim og Sindre Hauglum  et forsøk fra  Helgedalsladen ved Turtagrø. Sterk vind gjorde at de ikke kom langt.  (Flightlog-Frode Graff)

Med introduksjonen av Pionerflyving ville det kanskje bli mer fart på sakene? Det var ikke enkelt å sette opp dette første pionerflyvings-prosjektet, et i dobbelt forstand pilotprosjekt! For mange og kompliserte regler ville legge en demper på pionerånden. For løse betingelser ville kunne gjøre konkurransen useriøs og urettferdig. Forhåpentligvis fant vi balansepunktet!

pionerflyving-jotunheimen-prosjektkart Rød yttergrense var lagt slik at den ekskluderte startsteder langt inne i Jotunheimen samtidig som den muliggjorde start fra flest mulig aktuelle startsteder. Blå kjernegrense lå 7,5 km innenfor rød yttergrense.

KRAV TIL GODKJENT KRYSSING:
Man måtte starte turen utenfor rød yttergrense, evt starte på innsida av denne grensen, fly ut for å krysse og så fly inn igjen. Linjene mellom punktene kalles grenselinjer. Det måtte være minst to grenselinjer mellom der man fløy inn og der man fløy ut. Eksempel: Fløy man inn gjennom grenselinja mellom x2 og x3 kunne man fly ut gjennom alle grenselinjer mellom x5 og x9. Man måtte ha vært innenfor blå kjernegrense. Se ellers generelle regler. Koordinater: Kartet her er grovt. For å få et mer nøyaktig kart over grensene kan man legge inn yttergrensens 9 koordinater på et kart med WGS 84 og trekke opp grense-linjene mellom dem.

x1: 32V 681600  4340000
x2: 32V 683600  4620000
x3: 32V 684400  4800000
x4: 32V 683600  4920000
x5: 32V 683000  4920000
x6: 32V 680800  4820000
x7: 32V 680800  4660000
x8: 32V 680200  4540000
x9: 32V 680400  4360000

PREMIE:
Den første som foretok en godkjent kryssing av  Jotunheimen med paraglider ville få en premie, en unik steinplakett med inskripsjon laget av stein fra Jotunheimen. (Steinen ble plukket etter at tillatelse var innhentet!)

Premien ble sponset av Sindre Hauglum og Frode Halse.

Prosjektledere/Kontaktpersoner var Sindre Hauglum og Frode Halse.

=NIMBUS=

(Sist oppdatert 2015-06-16)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>