1990-1991: Genair 90 (Ailes de K)
Glidetall 6,0.
Min aller første PG,
kjøpt rett etter kurs! Fløy uten reserveskjerm et år,
helt til jeg nesten smalt i bakken...
|
1991-1992: Genair328 (Ailes de K)
Glidetall 6,5.
Ailes de K introduserte denne og Pantair omtrent samtidig, med
Pantair
som den vasse. Jeg likte ikke Pantair-konseptet med
glassfiberspiler i
leading edge og gikk for mer sedate Genair 328. Et heldig valg.
Pantair
viste seg å være for radikal for markedet, den fikk et dårlig rykte
og ble
vanskelig å få solgt både ny og brukt.
|
1992 Flyair 1100 (Ailes de K)
Glidetall 6,..
Flyair var en fiasko i størrelse 1100, konstruksjonsfeil? (1100
= 11 m
bred) Mens de andre størrelsene fløy ok fløy min som ei søkke!
Beholdt
den kun
få måneder.
|
1992-1993 Voodoo 1 og 2 (Airwave)
Glidetall 7,0 (?)
Denne høyyteren (DHV 2-3) imponerte med sin gode handling og
ytelser og
solgte godt. I 1993 ble det imidlertid oppdaget at duken alt for
tidlig ble
porøs og slapp gjennom veldig mye luft! Airwave tilbød eierne
innbytte i ny
Voodoo med annen duk for en billig penge, noe jeg slo til på. Siste
reis for
den porøse filla var flyturen til Galdhøpiggen.
|
1993-1994 Rave (Airwave)
Glidetall 7,..
Rave avløste Voodoo. Den gled litt bedre enn forgjengeren
men var
tyngre på handlingen, skar seg lett ned i svingene og ble aldri
noen stor
suksess. Selv var jeg bare sånn passe fornøyd med den.
|
1994-1997 Omega 3 (Advance)
Glidetall 8,0.
Omega 1 og 2 hadde et frynsete rykte, "farlige". Omega 3 følte
jeg meg
vel i fra første stund. Progressiv, jevn respons på input, ingen
"ketchupflaske fakter". Forutsigbar! Litt baktung, derfor
tungstartet i
svak/null-vind.
|
1997-2000 Omega 4 (Advance)
Glidetall 8,4, max 50 km/t,AR utlagt 5,8.
Sammenliknet med O3
mer livlig og absolutt ikke baktung! For egenrådig
for noen, jeg likte den godt.
2004-2006 Omega 6 (Advance)
Glidetall 9,3, max 55 km/t,AR
utlagt
6,0.
Med O6 var O4es gode
handling igjen på plass, og vel så det! På kjøpet
fulgte en mer nervøs vinge men sikkerhetsmessig var også denne
Omegaen i nedre halvdel av DHV 2-3.
Første standardmodell fra Advance med kaskadeliner uten strømpe.
kommer....
2010-2013 Omega 8 (Advance)
|
2001-2004 Omega 5 (Advance)
Glidetall 8,8, max 52 km/t,AR utlagt 5,6.
Det virker som Advance tok konsekvensen av at O4 ble litt vel tøff,
og
overkompenserte? O5 gled godt og var sikkerheten selv, brøytet seg
stødig som en isbryter gjennom turbulens. Dette hadde sin pris,
handlingen var blytung sammenliknet med samtidige høyytere.
2006-2010 Omega 7 (Advance)
Glidetall 10,0 max 58 km/t,AR utlagt 6,3.
Advance tar spranget fullt ut! Strømpeløse
comp.liner over det hele og
profil bygget etter HiArc prinsippet. Vingen er mer krevende enn O6
og
ligger helt i taket i DHV 2-3.
Det høye glidetallet er oppnåelig kun ved bruk av lukket seletøy,
noe jeg
gikk over til sommeren 2008 da Advance omsider laget en
modell
(Advance Impress 2+) som tilfredsstilte mine krav til
ryggbeskyttelse.
|