Skjermkavalkade 1990 - 2009


Skjermkavalkaden viser en rivende utvikling, en metamorfose fra "madrass" til vinge!

=NIMBUS=


 

Ailes De K, Genair 90. Photo: Per Morten
 
 
1990-1991: Genair 90 (Ailes de K) Glidetall 6,0.
   Min aller første PG, kjøpt rett etter kurs!  Fløy uten reserveskjerm et år,
   helt til jeg nesten smalt i bakken...
  
  

Ailes de K, Genair328, at Sundvolden. Photo: Christer Bonde
  
   1991-1992: Genair328 (Ailes de K)
Glidetall 6,5.
   Ailes de K introduserte denne og Pantair omtrent samtidig, med Pantair
   som den vasse. Jeg likte ikke Pantair-konseptet med glassfiberspiler i
   leading edge og gikk for mer sedate Genair 328. Et heldig valg. Pantair 
   viste seg å være for radikal for markedet, den fikk et dårlig rykte og ble
   vanskelig å få solgt både ny og brukt.

 

Ailes De K, Flyair. Photo: Johan Thorsen
  
   1992 Flyair 1100 (Ailes de K)
Glidetall 6,..
   Flyair var en fiasko i størrelse 1100, konstruksjonsfeil? (1100 = 11 m
   bred) Mens de andre størrelsene fløy ok fløy min som ei søkke! Beholdt
   den
kun få måneder.

Airwave, Voodoo. Photo: Sissel Holt
  
   1992-1993 Voodoo 1 og 2 (Airwave)
Glidetall 7,0 (?)
   Denne høyyteren (DHV 2-3) imponerte med sin gode handling og ytelser og
   solgte godt. I 1993 ble det imidlertid oppdaget at duken alt for tidlig ble
   porøs og slapp gjennom veldig mye luft! Airwave tilbød eierne innbytte i ny
   Voodoo med annen duk for en billig penge, noe jeg slo til på. Siste reis for
   den porøse filla var flyturen til Galdhøpiggen.
  

Airwave Rave. Photo: Roar Skuggedal
  
   1993-1994 Rave (Airwave)
Glidetall 7,..
  
Rave avløste Voodoo. Den gled litt bedre enn forgjengeren men var
   tyngre på handlingen, skar seg lett ned i svingene og ble aldri noen stor
   suksess. Selv var jeg bare sånn passe fornøyd med den.

Advance Omega 3. Photo: Andreas Fredborg
  
   1994-1997 Omega 3 (Advance)
Glidetall 8,0.
   Omega 1 og 2 hadde et frynsete rykte, "farlige". Omega 3 følte jeg meg
   vel i fra første stund. Progressiv, jevn respons på input, ingen
   "ketchupflaske fakter". Forutsigbar! Litt baktung, derfor tungstartet i
   svak/null-vind.
 

Advance Omega 4. Photo: Arek Kryda

   1997-2000 Omega 4 (Advance) Glidetall 8,4, max 50 km/t,AR utlagt 5,8.
   Sammenliknet med O3
mer livlig og absolutt ikke baktung! For egenrådig
   for noen, jeg likte den godt.
  
  

 



Frode Halse - Omega 6. Photo:Geir Dyvik
  
   2004-2006 Omega 6 (Advance)
Glidetall 9,3, max 55 km/t,AR utlagt 6,0.
  
Med O6  var O4es gode handling igjen på plass, og vel så det! På kjøpet
   fulgte en mer nervøs vinge men sikkerhetsmessig var også denne
   Omegaen i nedre halvdel av DHV 2-3.
   Første standardmodell fra Advance med kaskadeliner uten strømpe.
  
  
                               
 

 

                          

 

                                            


                                    kommer....

 

 



 

   2010-2013 Omega 8 (Advance)

Advance Omega 5. Photo: Jakub Suchecki
  
   2001-2004 Omega 5 (Advance)
Glidetall 8,8, max 52 km/t,AR utlagt 5,6.
   Det virker som Advance tok konsekvensen av at O4 ble litt vel tøff, og
   overkompenserte? O5 gled godt og var sikkerheten selv, brøytet seg
   stødig som en isbryter gjennom turbulens. Dette hadde sin pris,
   handlingen var blytung sammenliknet med samtidige høyytere.
  
  

 
Frode Halse - Advance Omega 7-copyright Arne Kristian Boiesen
   2006-2010 Omega 7 (Advance)
Glidetall 10,0 max 58 km/t,AR utlagt 6,3.
   Advance tar spranget fullt ut! Strømpeløse comp.liner over det hele og
   profil bygget etter HiArc prinsippet. Vingen er mer krevende enn O6 og
   ligger helt i taket i DHV 2-3.
  

   Det høye glidetallet er oppnåelig kun ved bruk av lukket seletøy, noe jeg
   gikk over til sommeren 2008  da Advance omsider laget en modell
   (Advance Impress 2+) som tilfredsstilte mine krav til ryggbeskyttelse.  
                                                  









                                               
 



(Revidert 2011-04-17)