7 tanker om “Pay&Fly

  1. Ja, «skummelt» hvis alle tenkelige starter skulle få en «betalingsautomat» ! Heldigvis er en slik tanke utopisk :-))
    Grunnen til at Grøtterud-starten koster er veldig enkel: Mange nok piloter ønsket å lage østlandets beste startsted. Gjennom klubben på stedet (HLSK) ble det organisert storstilt pengeinnsamling og mange dugnader. Det ble inngått 40års «festekontrakt» med grunneier, og avtale med et veistyre. Økonomiske forpliktelser, og masse arbeid for mange ildsjeler. Sprengning og planering ble gjort av entrepenør.
    Grøtterud har nå blitt et ‘idrettsanlegg’, med alt det medfører av fordeler og forpliktelser.
    For at regnskapet for stedet skal gå i null (optimistiskt) er man avhengig av at folk som besøker stedet også betaler for seg. Dette gjelder uavhenging av hvordan man kommer dit, og også uavhengig om man flyr eller ikke…
    Liker man ikke tanken på å være med på å dele utgiftene her, så er heldigvis Norge «tapetsert» med andre gratis startplasser ;-))

    Mvh
    Hans-Cato Grytnes
    hlsk-medlem

    • Jeg har ingen problemer med å forstå det økonomiske regnestykket. Det eneste kinkige er at det blir tredd ned over hodet på alle, også de som ikke ønsket en så storstilt, dyr start. Men slik er det med demokratiet, flertallet vinner 🙂

      Lykke til med driften av Grøtterud!

      • Er med på tankegangen din Frode, syns også det ville vært synd hvis all «fri-flyging» forsvinner. Men her du skyter mot feil «mål», Skivebom! Hvor ble det av «researchen» ? Flystedet Grøtterud har ‘ALLTID’ vært i privat eie, og vi har vært avhengig av å leie vei til start. Selv før vi startet prosjektet med sprenging og planering, var det meningen at alle brukere skulle være med å betale regningen. «Dagsprisen» var ikke lavere enn idag. (indeks-regulert). Grunnen til at dagsprisen ikke er «sky-høy» (slik den kanskje burde?) er alle de generøse piloter, klubber, firmaer og andre som har spyttet inn nesten hele totalsummen for prosjektet. Hvis Grøtterud bare hadde hatt «fri-flygere» ( her: «gratis-passasjerer») ville det ikke vært noe flysted her i det hele tatt. Vi ville ha mistet avtale om vei, og vi hadde blitt jaget av grunneiere. I Hvittingfoss har vi mistet 3 fine flysteder de siste 15 åra pga. «fri-flygere» som ikke har tenkt lenger enn sin egen nese, forholdet til grunn-/vei-eier har surnet, vi har mistet all «goodwill»…og flysteder…
        Fri-flygere er hjertelig velkommen til Grøtterud, men «gratis-passasjerer» uten kollegial samvittighet bør finne seg andre steder å fly… 😉

        Mvh
        Hans-Cato Grytnes
        menig HLSK-medlem

        • Hei Hans-Cato. Min redaksjonelle linje går ikke ut på å «skyte» noen, men presentere nyheter mest mulig objektivt. I dette tilfellet gjorde jeg oppmerksom på den nye HLSK-sida for betaling, hvilket klubben egentlig burde være takknemlig for! At jeg samtidig uttrykte en viss bekymring ( «La oss håpe at det ikke er trend-settende?» ) var kanskje et overtramp, men obs spørsmålstegnet tilslutt. Leseren avgjør selv hva han mener om det.

          Den historiske gjennomgangen du har gitt er ikke ny for meg men sikkert ok å få for enkelte, at man gjøres oppmerksom på hva man betaler for!

  2. Fri Flukt var ment litt annerledes, Hans Cato.
    Ser ting i en litt annen sammenheng, tror jeg.
    Jeg har ikke besøkt starten deres, men gjør det og betaler gjerne om
    jeg er på de kanter og det er startvind 😉

  3. Hei. Jeg ønsker bare å legge til at utbedringen av starten på Grøtterud også har et vesentlig sikkerhetsaspekt i seg. En sikrere start tilrettelagt
    for alle pilotnivåer var en av hovedmotivasjonene for å sette dette i gang. Med vei helt fram til start er Grøtterud også mer tilgjengelig, ikke minst for HG folket.

    Det er mulig noen enser en form for «kommersialisering» av Grøtterud, det er noe vi på ingen måte ønsker og jeg håper virkelig ikke at vårt «system» med betalingsløsning på nett osv. oppfattes slik.
    Bare for ordens skyld så dekker altså ikke inntektene fra årskort osv. driftsutgiftene vi har for Grøtterud.
    Vi forvalter også flere andre flysteder hvor det er gratis å fly.

    Selv hadde jeg gjerne sett at det ble dratt i gang flere prosjekter ala Grøtterud og jeg tror de fleste har få problemer med å akseptere at initiativtakerne trenger litt ekstra støtte i slike tilfeller.
    Flere sikre og lett tilgjengelige flysteder med ordnede forhold bør vi alle ønske velkommen, selv om det da noen ganger nødvendigvis vil måtte stride mot vår tanke om at naturen skal være fri og gratis å benytte.
    På den annen side bør vi vokte oss vel for enkelte grunneieres urimelig krav for leie av landing osv.

    Hilsen Trond Kjeldsen
    HLSK

Legg igjen en kommentar til Hans-Cato Grytnes Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *