|
|
SOSIAL
STATUS
Født 1954. Singel. Oppvokst i Mosjøen,
har bodd i Bodø, Tønsberg, og tilslutt
Oslo siden 1986.
Trives best med det nord-norske "rett på sak
lynnet" men foretrekker
å bo på Østlandet
pga bedre flyvær og flere flydager.
Medlem i "Oslo Hæng & Pæng" - OHPGK
YRKE
Ansatt
ved Aker Universitetsykehus i Oslo
som anestesør. Jobber altså med anestesi,
eller narkose på mer forståelig norsk. Arbeidet har flere
likhetspunkter med flyving: det er mest kritisk ved innsovning og
oppvåkning, altså tilsvarende start og landing!
FRITIDSINTERESSER
Paragliding,
og spesielt å fly fridistanse. Oppleve
nye steder og kulturer. Ellers trening
(Nordic Walking og skigåing) og friluftsliv generellt.
Er Cross Country Magazine`s norgeskontakt, leverer pg/hg-nytt fra
Norge.
INNFALLSVINKEL
TIL PARAGLIDING
Var tidligere en ivrig tindebestiger,
paragliding ble en naturlig
fortsettelse.
MERITTER
1990: Startet med paragliding, pr des.
2004 1421 turer / 1214 timer.
1993: Første og eneste som har landet med
PG på Galdhøpiggen
1995: Første med PG over 100 km fri
distanse i Norge (105 km).
1998: Vinner av Distanseligaen.
2000: Starter dette nettstedet og lanserer "100
km Klubben"
2000: Vinner av Distanseligaen.
2000: Vinner av Milslukern.
2001: Vinner av Milslukern.
2002: Vinner av Milslukern.
2003: Vinner av Fridistanse Ligaen
2004: Første med PG over Sognefjell.
2004: Første med PG over 150
km fri distanse i Norge (153,6 km).
2005: Lanserer "Pionerflyving"
2006: Første med over 100 km i snitt på Adelskalenderen PG.
FORETREKKER Å FLY
Flydd Advance Omega 3-4-5 og 6 siden
1994, altså DHV 2-3 skjermer og trives med det. Liker den hastighet,
handling og "edge" denne type skjermer har, egenskaper som trengs
under distanseflyving i krevende forhold.
Har Advance Master seletøy med kombinerte lårstropper og kryss, noe
jeg synes gir en passe følsom sele. Den har plass til en 16 cm
støtdempende madrass, det minimum av beskyttelse man bør fly med.
Reserva er montert foran i fanget for maksimal lett tilgjengelighet.
Bruker integralhjelm uten visir. Et visir tar bort deler av
sanseinntrykkene når man flyr.
Bräuniger Competino kombiinstrument og Garmin GPS Map 96 C spesiellt
for overvåking av høydebegrensningene.
Bakgrunnsbilde: Frode Halse skrur med sin Omega 6.
Fotograf Geir Dyvik, montasje Frode
Halse.
|