4 tanker om “Mantra LM6

  1. Ja utstyret blir lettere…men det er ikke alltid fordeler. Tynn duk er mere utsatt for sekkeform, etc. om du skule komme i fuktig luft. Om våren kan man komme litt ukontrollert høyt bl.a med skyer rundt og over seg. Personlig liker jeg ikke tynne duker, har hatt noen rare og farlige flyoppleverser med tynn duk.

    Vingene er også trimmet mye mere til ytterpunktene nå til dags også, og de tåler ikke så mye som før heller. Men som sagt er det ting jeg har opplevd gjennom et laaaaangt pg-liv, andre har kanskje andre erfaringer 🙂

  2. Ja, det med tynn duk og fuktighet har jeg lurt på! Noen som har link til stoff om dette?
    Ellers så har nok tynn duk også mange fordeler. Vingen blir visstnok mer stabil I lufta pga at lavere vekt/masse påvirkes i turbulens. Vingen blir dessuten mer lettstartet, og selvfølgelig lettere å bære! 🙂

  3. Hadde en artikkel tidligere(H&L) hvordan jeg iset ned over Bangsberget. Hadde vinge med tynn duk og fuktigheta sugde seg inn. Ihvertfall ble det enormt mye bittesmå is-nåler som «prella» ut av duken over alt, et forunderlig syn, jeg trodde ikke det kom til og se sånn ut. Jeg tror jeg var «hvit» i ca. 5-8 sek ufrivillig, linene så ut som diamanter. Så gikk det ca. 15 min på hanget for vingen gikk i sekkeform og eg gikk ned som en murstein fra ca 400 moh og greide og nå landinga med vingen noenlunde over hodet. Er nok sikker på att hadde jeg hatt en tykk silikonbelagt duk hadde det ikke skjedd.

    Men nå for tiden leveres de fleste merker med ganske tynn duk originalt, så lettvekts-duker er nok supertynne. Startegenskaper på moderne vinger er ganske gode, selv om stort sideforhold og orginal duk. Men om du skal ut å gå langt, teller jo hvert gram.
    Er heller ikke så sikker på att tynne duker er stabile, føler det blir mere «papir» over hodet. Er for tykke duker også når det gjelder stabilitet også, det har jeg sett mye gjennom årene og ikke minst med sky-flyging…
    Men som sagt Frode, det er sikkert flere med annen erfaring. Eg er blitt en «museums-gjenstand» innen flyving nå og koser meg med C-vinger for tiden 🙂

Legg igjen en kommentar til =NIMBUS= Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *