Navn | Per-Inge Norang |
E-post | ******************** |
Tema | Litt teori |
Melding | 2019 sesongen har startet. Kanskje tid for å lære noe nytt nå før XC sesongen tar til? Etter noen år på sidelinjen, hoppet eg opp i 2-liner klassen nå i høst. Dette fordi det nå er kommet modeller på markedet (og flere er på vei) som eg fant modne i komfort, og \»fun-factor\» for å kunne brukes fullt ut. Eg har brukt litt tid på å lese meg opp på hva man skal, og ikke skal gjøre, for å mestre slike vinger. I min søk på nettet, fant eg denne siden som inneholder en del meget nyttig info, pakket inn i kort og lettfattelig tekst/video. Anbefales: http://www.schnellcraft.com/index.php/knowhow/166-the-basic-guide-to-flying-2-liner-paragliders Styring med bak-raiser er en av fordelene som kom med 2-linere. Nå har dette dryppet nedover klassifiseringene, og nå får man både EN-B, EN-C og EN-D vinger med slik optimalisert design på raisere. Det er nok bare å lære seg dette først som sist. Her er en link til teori: For å komme over 250km i fridistanse, blir høy snittfart viktig. Da er kanskje komboen over (2-liner / bakraiser styring) det som gjør utslaget? |
Meget interessant stoff Per-Inge, takk for det! 🙂
Flott, Per!
Gleder meg over interresant lesning og til sesongen starter her hjemme.