Om de er ytelsesmessig overlegne, hvorfor er det så få piloter som flyr like godt som en flink PG pilot da? Jeg anser meg ikke som spesielt god, men ser bare et par, tre HG piloter som skrur like godt med HG som jeg med PG.
Ytelsen ligger i glidetall, å skru termikk med PG er skitlett i forhold til HG, jeg har bare noen få timer i PG og synes det er mye lettere å holde seg oppe.På skli står det stille med PG.
Det er fremdeles mulig å få HG med seg på enkelte flyselskaper, men det blir færre og færre. Vi må allerede pakke i 2 pakker pga vekta, lengden er det vanskeligere å gjøre noe med på konkurransevinger uten å øke vekta betydelig og da blir den verre å bære.
Med en moderne EN D / Åpen klassevinge står det ikke helt stille. Maxfart på 65-70 km og GR på rundt 12 gjør at de fleste holder følge, men de hotteste HGène ligger dog langt foran, ja.
Beundrer de flinke HG pilotene og estetikken med HG i lufta, men ellers synes jeg det er upraktisk.
Det er bare min mening. Mulig jeg tar feil 😉
Hvorfor tror du ikke at det skjer positive ting innen paragliding? Jeg, og flere, trodde utviklingen stagnerte i -93 da de første ellipseformede PGène kom. Utviklingen for HG har stagnert pga at ingen vil betale for det som ligger inne. Ikke fordi utviklingen har stagnert…..
Svaret mitt kom bort i «posten», derfor noe forsinket innlegg. Det skjer absolutt masse innen PG, jeg prøver å følge med fordi jeg flyr begge deler. Min kommentar var fordi du synes å mene at GR oppnås på maksfart, det stemmer ikke selv om maksfarten er begrenset pga sikkerheten. På HG oppnås beste glidetall på mellom 40 og 60 km/t, alt etter type, PG ligger noe lavere. Nå er ytelsene på PG blitt mye bedre bare på de siste 5 årene mens HG synes å ha stagnert. Det er fordi fokus har vært å bedre handling og ytelse ved høy hastighet (flatere polar) og disse tingene er ikke så lette å få øye på hvis man ikke driver med HG selv. Det er jo mindre penger i HG også så det går saktere.
Om de er ytelsesmessig overlegne, hvorfor er det så få piloter som flyr like godt som en flink PG pilot da? Jeg anser meg ikke som spesielt god, men ser bare et par, tre HG piloter som skrur like godt med HG som jeg med PG.
Ytelsen ligger i glidetall, å skru termikk med PG er skitlett i forhold til HG, jeg har bare noen få timer i PG og synes det er mye lettere å holde seg oppe.På skli står det stille med PG.
Det er fremdeles mulig å få HG med seg på enkelte flyselskaper, men det blir færre og færre. Vi må allerede pakke i 2 pakker pga vekta, lengden er det vanskeligere å gjøre noe med på konkurransevinger uten å øke vekta betydelig og da blir den verre å bære.
Med en moderne EN D / Åpen klassevinge står det ikke helt stille. Maxfart på 65-70 km og GR på rundt 12 gjør at de fleste holder følge, men de hotteste HGène ligger dog langt foran, ja.
Beundrer de flinke HG pilotene og estetikken med HG i lufta, men ellers synes jeg det er upraktisk.
Det er bare min mening. Mulig jeg tar feil 😉
Glidetallet på 12 oppnås vel på langt lavere fart enn maxfarten!
Hvorfor tror du ikke at det skjer positive ting innen paragliding? Jeg, og flere, trodde utviklingen stagnerte i -93 da de første ellipseformede PGène kom. Utviklingen for HG har stagnert pga at ingen vil betale for det som ligger inne. Ikke fordi utviklingen har stagnert…..
Svaret mitt kom bort i «posten», derfor noe forsinket innlegg. Det skjer absolutt masse innen PG, jeg prøver å følge med fordi jeg flyr begge deler. Min kommentar var fordi du synes å mene at GR oppnås på maksfart, det stemmer ikke selv om maksfarten er begrenset pga sikkerheten. På HG oppnås beste glidetall på mellom 40 og 60 km/t, alt etter type, PG ligger noe lavere. Nå er ytelsene på PG blitt mye bedre bare på de siste 5 årene mens HG synes å ha stagnert. Det er fordi fokus har vært å bedre handling og ytelse ved høy hastighet (flatere polar) og disse tingene er ikke så lette å få øye på hvis man ikke driver med HG selv. Det er jo mindre penger i HG også så det går saktere.