Frustrerte fridistansere

Den nasjonale PG Team konkurransen i XContest gir poengmessig best uttelling for turer av typen trekant og t/r. Dette er nok frustrerende for de teamene som først og fremst flyr fridistanse! Stein-Are Skogeng sitt innlegg på Facebook/Hedemarken Luftsportsklubb:

«Gutta får godt betalt for tur/retur med en større faktor enn 1 på disse turene. Vi som flyr fri-distanser får aldri noen faktor, det er litt urettferdig synes jeg. Vi flyr ikke medvinds hele tia, de to siste fri-distanseturene eg har hatt har vært på crossvind.

Det burde bli faktorer på fridistanse også, f.eks. Da hadde nok flere tynt litt for og komme lengre.
50 km, eller mer 1,1 i faktor
75 km, eller mer 1,2 i faktor
100 km, eller mer 1,3 i faktor
125 km eller mer, 1,4 i faktor
150 km eller mer, 1,5 i faktor
Etter 150 km eller mere er det bare å beholde faktoren, er ikke så mange som gjør det hver sesong.
Så kan man si; det er bare og begynne og fly tur/retur. Nei ikke fan, det er fridistanse som er mitt fly-liv. Vi blir ikke belønnet for noe som helst, egentlig veldig rart, vi blir jo også bedre å bedre med årene vi også. Dette burde vært tatt opp med dem som styrer fridistanseligaen i Norge.
PS: Selv om jeg har linket til PG-open, er det bare for og få en interesse hvordan systemet er.

Vi som er med i et team har for dårlige odds på fridistanse, vi kan ikke hevde oss selv om vi gjør det bra.»

14 tanker om “Frustrerte fridistansere

  1. Husker godt da denne compformen ble introdusert. Var under et NC på Bondalseidet. De som sutra mest da er blant de som gjør det best idag. Ikke så mange igjen, kanskje, men de mente det ble for lett for Sunnmøringene å hanke poeng. Idag er det Østlendingene som topper listene. Tok ikke lang tid før de skjønte at denne compformen kan utføres best i innlandet 🤣

  2. Etter et første år med en «klubbliga» er det sikkert mulig å gjøre endringer. Formålet er selvsagt å oppfordre til mer flyging. Foreslå dette til KKPGxc som administrerer saken!

    Om faktorene faktisk er urettferdige kan selvsagt diskuteres. Det er f.eks. ikke store poengforskjellen de ulike norgesrekordene ville gitt:
    Fridistanse 248,9km = 248,9 poeng
    Triangel 101km = 262,6 poeng
    Tur/retur 125,9km = 251,8 poeng

    • Hvorfor er faktoren 2.6 på triangel i Norge, og ikke 1.6 som de ellers bruker nedover på kontinentet.

      Om du plotter inn de norske faktorene på verdensrekordene på disse 3 variantene, så skal du få se ubalanse så det holder.

      Bare se på tiden som ble brukt på disse 3 norske rekordene, så vil du finne ubalanse bare der. Så at det er i overkant godt betalt for å humpe en T/R eller å fly en trekant, er det vel liten tvil om.

      • Kanskje nettopp derfor det er forskjell i faktorene? Det ser jo ut til å kompensere greit for topografiske forskjeller på verdensbasis vs Norge. Tviler på at norske piloter hadde brydd seg med å fly trekanter hvis faktoren kun var 1,6.

        Trekantfaktoren er i 2021 tatt ned fra 3 som den har vært tidligere. Kanskje den blir lavere neste år?

        • Selv om jeg personlig ikke bryr meg noe nevneverdig om disse poengene som deles ut i denne ligaen, så har jeg et hue som reagerer når jeg ser matte som ikke helt gir mening:

          La oss ta ett eksempel: De fem lengste turene i Norge gjennom tidene, (godkjente) har ett snitt på 231,5km, som da vil gi omtrent det samme i poengscore. Snitt-tiden på disse turene er 7t 43min. Poeng pr.time blir da 29,98p.

          La oss nå se på de fem turene hittil i år som har gitt best score.
          Snittet på disse 5 turene ligger på 193,57p
          Snitt-tiden på disse turene er 4t 51min
          Poeng pr.time blir da 39,82p.

          Bare sånn rent hypotetisk. Om disse turene hadde vært tilnærmet like lang i tid, så ville de scoret 307,41p for samme tid i lufta. Ser ikke ut som de 5 lengste turene i Norge var noe særlig til prestasjon om man skal se slik på det.

          Dere kan ikke seriøst mene at faktorene som er satt i Norge er fornuftige basert på denne enkle mattematikken. Og om du vil dra frem topografien i Norge som ett argument, så vil jeg påstå at dette er vel så utfordrende på fridistanse. Fjell og mye vind er som regel en elendig kombinasjon. Og om man skal fly langt, så må man nødvendigvis utfordre nettopp denne biten. Om man skal blande inn meteorologien, så er man mye mer sårbar på en lang fridistanse, enn om man holder seg i ett område med en utstrekning på en 70-80km.

          Jeg innser at det er for sent å endre spillereglene etter at spillet er i gang. Men for all del, juster disse faktorene til neste år, for de gir seriøst ikke mening.

          • Må innrømme jeg ikke skjønte helt logikken med poeng per time. Målet er vel å maksimere poeng per tur uavhengig av tidsbruk.

            Interessant å sammenligne de fem lengste fridistanseturene. Nest største trekanten i Norge er vel rundt 80km, som med dagens faktor gir poengsum under snittet for de fem lengste fridistanseturene. Mao, uten å vite nøyaktig hvor lange de fem lengste trekantene er så vil de trolig ikke gi poengsummer langt unna fridistanse-poengene.

            Også er det litt tidlig å se på disse listene allerede før mai. Fridistansesesongen er vel egentlig ikke i gang når vi har såpass mye snø i høytliggende terreng. La oss krysse fingrene for mange 200k turer i år!

  3. Nå er dette poengdeling-forslaget for den vanlige pilot som vil trene å bli flinkere, heve seg på sitt personlige nivå. Og sammenligne Norgesrekorder ligger IKKE for 95% av Norges piloter, det er vel de fleste innforstått med. Systemet-forslaget er for og få opp poengene til dem som flyr fridistanse i team-konkurranser,og i distanseligaen. Til dem som flyr fridistanse, forblir fridistanseligaen som før.

    Dette kan jo være en liten gulrot til piloter som trener på og bli flinkere, det er endel ferske og gamle distanse-piloter som synes forslaget er bra. Både ferske og garvete har sagt att poengsystemer virker skjevt fordelt, nå er vel tiden inne til og se på systemet på nytt.

    • Supert at folk liker forslaget! Regner med du tar dette videre til KKPG og ikke bare lar det henge på nettet =)

      Husk at KKPG er driftet av frivillige. Gi dem ros for jobben de gjør og kom med konstruktive innspill. Har du vurdert å bli med der?

  4. Optimisten; har du hørt om bukken som skulle passe havresekken.

    Men ja, teamet kommer til å sende inn forslag til forandringer på poengsystemet til i år, så kan det jo vurderes til neste sesong. Men vi har jo ikke nok seriøst navn heller på teamet, da tar dem oss neppe seriøst.

    Nei jeg har ikke vurdert og være med i KKPG, der er jeg alt for sterk kost for dem.

    • Ja, du måtte nok tålt å diskutere med de også. Og ingen får det helt sånn som de vil. Tviler på det er et diktatur. Jeg hyller dem for å gjøre jobben og er glad for at noen tar i et tak!

      • Fortsetter her siden det ikke var mulig på tråden over.

        «Må innrømme jeg ikke skjønte helt logikken med poeng per time. Målet er vel å maksimere poeng per tur uavhengig av tidsbruk.»

        Det faktum at du ikke skjønner logikken med dette sier jo egentlig alt. Det er jo tross alt resultatet av snittfarten (km/TIMEN) ganger med faktoren dere har fastsatt. Skal spillereglene bli de samme, så er tidsbruken (lik poengsum for samme tidsbruk) essensiell for at riktig faktor skal settes. Har du/dere regnet på hvor mye vind man må fly i (på en fridistanse), for at faktoren deres på 2,6 på triangel og 2,0 på flat triangel skal kunne forsvares. Prøv det du.

        «Interessant å sammenligne de fem lengste fridistanseturene. Nest største trekanten i Norge er vel rundt 80km, som med dagens faktor gir poengsum under snittet for de fem lengste fridistanseturene.»

        Om du bare velger å «glemme» elementet TID eller om du ikke skjønner bedre vet jeg ikke… men. Om det er årets nest beste triangel i Norge du sikter til så la meg vise deg ett regnestykke, samt vise deg hvor håpløse de norske faktorene er. Først, bare se hvordan denne skåres med nasjonal faktor (https://www.xcontest.org/norway/turer/turdetaljer:florin_el/26.04.2021/10:01#fd=route) og med internasjonal faktor (https://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:florin_el/26.04.2021/10:01)
        Der ser du at den nasjonale rett og slett driter i en femtedel av turen, fordi den norske faktoren på triangel er så høy at den scorer bedre med den faktoren. Virkelig logisk! Ikke bare det, men la oss nå se på hvilken snittfart dette kan regnes opp i mot en fridistanse over samme tidsperiode. Selv om en femtedel av turen blir ignorert på Florin sin track, så må en fridistansepilot holde en snittfart på 37,2km/t for å score samme poengsum i samme tidsperiode. Jeg kan jo minne deg på at norgesrekorden på fridistanse har en snittfart på 32,7km/t, og det gikk unna. Nå la meg gjøre samme regnestykket på årest hittil beste triangel. Skal man på en fridistanse, på samme tidsrom som Gunnar (https://www.xcontest.org/norway/turer/turdetaljer:Gunnarsatre/26.04.2021/10:25#fd=flight) fløy triangelet score samme poengsum, så må snittfarten være 47,2km/t. Ingen norsk pilot på kilometerjakt i Brazil engang har noen gang vært i nærheten av den snittfarten.

        «Mao, uten å vite nøyaktig hvor lange de fem lengste trekantene er så vil de trolig ikke gi poengsummer langt unna fridistanse-poengene.»

        Nei for all del, vi har jo ikke statistisk grunnlag til å kanskje kalkulere faktorer som kanskje gir litt mer mening. Eller kanskje dere kunne tenke…. Vi bruker bare de internasjonale faktorene. Ikke bare synse fram noen tall fra intet. Bare utsagnet ditt «trolig ikke gi poengsummer langt unna fridistanse-poengene.» sier jo en hel del om hvor nøye gjennomtenkt de norske faktorene er.

        Ta en prat med FAI du, om hvorfor de faktorene de bruker er som de er. Tror du ikke det noen som faktisk KAN matte, som har kalkulert seg frem til de ulike faktorene de bruker internasjonalt.

  5. Her var det mye engasjement. Bra det, men det mangler åpenbart noen realitetsorienteringer.

    Til spørsmål om forskjellig faktor basert på lengde av tur for PG-open og PG-teams. Dette er ikke teknisk mulig i dagens system – så det får vi ikke til så lenge XContest ikke er lagt opp slik. Flightlog.org er heller ikke lagt opp slik. Mer nærliggende (og som egentlig løser det samme problemet) er å vurdere endringer av forholdet mellom faktorer for henholdsvis 5-punkt (1), fri triangel (1,8-2) og FAI-triangel (2,4-2,6). I alle tilfelle vil det og bør være slik at man må nødvendigvis fly triangel(Fri eller FAI) på de dager som er gunstig for det for å score høyt i PG-open/sport og den nye PG-teams/klubb. Dette er likt for alle, og passer godt med at distanseligaen skal fungere som en treningsarena for konkurranseflyging. Synes man triangel og tur/retur er kjedelig flyging, så har man et veldig godt tilbud i Fridistanseligaen som kun fokuserer på nettopp fri distanse i en retning.

    Historisk har DL i Norge i alle år som jeg kan huske hatt variende faktor på 1 til 1,5 for 5-punkt (avhengig av avstand til startpunkt, hvor en retur ga 1,5 mens fridistanse ga rundt 1), 2 for tur-retur (deklarert) og 3 for FAI-triangel (deklarert). HG som har vært på XContest siden 2018 benyttet omtrent de samme faktorene som DL hadde til da for HG-Open/Sport: 1 for 5-punkt, 2 for Fri-triangel og 3 for FAI-triangel. Dette da uten deklareringskrav.

    Siden faktorene (av tekniske årsaker) må være de samme på XContest for PG og HG, diskuterte de 4 admin i DL/FDL sammen med admin for HG disse faktorene i vinter. Vi landet på et kompromiss som var 1 for 5-punkt, 1,8 til 2 for fri-triangel og 2,4 til 2,6 for FAI-triangel.

    Som tidligere sagt finnes det ikke noe fasitt-svar her, og det finnes gode grunner for å justere til neste sesong – dette nevnes mange gode poeng over. Som nevnt tidligere så er også DL/FDL på XContest et prøveprosjekt for 2021-sesongen for å bla. finne ut av slike ting. Men når leken er i gang og folk er med, kan vi ikke endre spillereglene underveis. Disse er like for alle Stein-Are – også for administratorer (eller bukker som du kaller oss overfor) som deltar i ligaene. Jeg stiller med stor glede min plass som admin og dette frivillig arbeidet til disposisjon hvis noen andre ønsker å gjøre den.

    Mvh,
    Arne Kristian
    1 av 4 admin i DL/FDL

  6. Ja, flott at vi har folk som genererer vilje til å gjøre dette gratis.
    Det eneste de får er kred fra de takknemlige.

    Stå på, folkens 😆

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *