Cape Town – høyt erstatningskrav etter tandemulykke

A UK tourist whose holiday went awry when she was injured in a paragliding crash, which left her wheelchair bound, is suing for millions.

Diane Berwick, 43, of Tyneside, suffered a string of injuries – including a spine fracture that resulted in paraplegia – when she was on a tandem flight on a paraglider that hit a mountain slope in Hermanus.

tourist-sues-for-r20m-over-paragliding-crash

Et eksempel på at det gjelder å alltid ha papirene i orden før flyturen? R20 millioner er mye penger, ca 13 millioner norske kroner.

3 tanker om “Cape Town – høyt erstatningskrav etter tandemulykke

  1. Jeg flyr endel tandem selv og bruker alltid å la passasjer skrive under på standard formularet til NLF » Ansvarfraskrivelsesskjema tandem»
    Samtidig når man tar betalt for å fly og det pr.lovdefinisjon ikke lov å ta betalt,så tror jeg man kan risikere å bli saksøkt ved en ulykke og tape saken.
    I tillegg kan man selvsagt tiltalt for «grov uaktsomhet» der det blir brukt skjønn på hva som egentlig er «grov uaktsomhet»

    • Jeg har vanskelig for å se at betaling for tandemflyging skal være et relevant moment ved årsaksvurderinger eller for ansvarsgrunnlaget til et erstatningskrav. Kanskje hvis man reklamerer med at man er «sikrere» enn andre og derfor tar seg bedre betalt, men da er man over i spørsmålet om hva man har tilbudt.

      Det er helt riktig at ansvarsfraskrivelser kan helt eller delvis sensureres, og norske domstoler har en praksis som tilsier at dette kan skje. Det beror på en helhetsvurdering, hvor så klart hva som er avtalt i ansvarsfraskrivelsen og hendelsesforløpet er vesentlig. Foreligger det simpel uaktsomhetgrad fra piloten ved en ulykke, skal det nok mye til før en domstol ville sensurert HP/NLF sin utarbeidede ansvarsfraskrivelse. Uaktsomhet utover dette kan medføre gjennomskjæring. Grensen mellom simpel og grov uaktsomhet er heller ikke en klar linje.

      Uansett er det viktig å briefe passasjeren godt om risikoen ved flygingen samt å ha gode sikkerhetsmarginer ved tandemflyging. Gjør man dette er man normalt sett på tørr grunn i forhold til eventuelle søksmål og krav.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *