FORKLARING
TIL TILSTANDSKURVENE:
Du er kanskje blant dem som får sjokk av slike
"matematisk-liknende kurve greier". Men dette er latterlig enkelt:
Til høyre ser du
temperaturen oppover i luftlaget.
Til venstre ser
du våt-temperatur,
eller den temperatur som skal til før lufta kondenserer og danner
skyer. Disse kurvene bør
ligge et stykke ifra hverandre. Når
venstre kurve nærmer seg høyre betyr det at lufta i området er fuktig,
og det er sjelden bra.
Kurvene er tegnet inn i et spesielt diagram. Temperaturen er tegnet langs skrå linjer. Vannrette linjer angir
trykket
i "millibar" (HPa heter det visst men det spiller ingen rolle). 700
millibar blir omtrent 3300 meter, avhengig av trykket på den aktuelle
dag.
Når
tørr luft stiger, så avkjøles denne omtrent tørradiabatisk. Jeg har markert linjen for slik avkjøling i diagrammet. Jo lenger opp imot 2500-3000 meter du kan trekke en linje langs tørradiabaten
fra 20-25 grader, jo bedre.
Det
hele fungerer slik: Tilstandskurva tas tidlig om morgenen. I løpet av dagen så begynner luft å varmes opp ved bakken,
for eksempel til 20-25 grader. Denne
lufta vil så stige, og da vil den kjøles ned omtrent tørradiabatisk
(hvis den er tørr). Når
lufta når opp til kurven har den blitt nedkjølt til samme temperatur som
resten av lufta (=temperaturen på kurven!) Høyere kommer du ikke!
Å finne skybas fra slike kurver er mulig, men jeg skal ikke gå inn på
dette. Det finnes også enkle formler for skybas utfra differansen mellom
tørr og våt temperatur på bakken, men disse formlene stemmer sjelden. Husk bare at kurvene bør ligge langt fra hverandre. De på disse figurene er altså greie. Tilstandskurve for Gardermoen fikk du tidligere ved å henvende deg
til HP/NLFs rikssenter i Vågå. Rikssenteret
abbonerte på slike, og fikk dem hver dag fra meteorologene.
Det er ønskelig om en tilsvarende ordning kommer igang. Å hente dem
fra værtjenesten på Gardermoen koster penger…
FOR SPESIELLT INTERESSERTE....
Erstatningsluft:
Et spørsmål nok mange har stilt seg er hvorfor lufta får anledning
til å bli så ustabil før den begynner å stige. Hvis tilstandskurva om
morgenen viser 15 grader på bakken, hvordan blir det mulig for bakkenær
luft å nå 25 grader før den stiger??
Grunnen er at det kreves et betydelig energioverskudd for å dra igang
en boble. Når luft stiger, må denne erstattes av annen luft. Denne andre
luften, erstatningsluften, må suges inn i området der bobla tar av.
Tilgangen på erstatningsluft I en eller annen form spiller en stor
rolle når vi skal avgjøre hvor ustabil luft skal bli før den tar av.
Tilgangen på erstatningsluft er derfor en viktig egenskap ved et godt
termikksted. Gode piloter har lært seg til å kjenne de tegn som er
effektive, ofte uten at de har tenkt over hvorfor det er slik.
Dersom erstatningsluft er lett tilgjengelig, vil denne bli en trigger.
Gunstig erstatningsluft er kald luft, fordi den lettere siger inn og ned
under den varme. Dette observeres ofte I forhindelse med kontraster på
bakken. Eksempler er snøgrensen, bekkefar, mindre tjern på fjellet og
liknende.
Et åpent landskap gjør det også enklere for ny luft å suges inn.
Trange terrengformasjoner kan derimot bremse en utvikling. På den annen
side kan kanalformer, som for eksempel rørgater, være gunstige, fordi
lufta da kan renne opp eller ned langs disse og inn under varmluften.
Også mekanisk påvirkning kan lette tilgangen til erstatningsluft,
fordi lufta settes i bevegelse. Når turbulens oppstår, beveges lufta i området. Når luft allerede er
i bevegelse, er den allerede aksellerert,
og har en tendens til å gli mot det område som gjør den mest stabil. Kald luft synker ned, varm luft stiger opp.
Litt av den samme mekanikken virker når det gjelder svak vind som blåser
inn mot en kant eller en fysisk hindring. Bak kanten eller hindringen
dannes turbulens, og dermed tilgang til erstatningsluft: Luftstrømmene I
turbulensen har for det meste en annen retning enn hovedstrømmen, og kan
derfor lett flyte inn under denne. Hovedstrømmen derimot, har en gitt
retning, og krever energitilførsel for å snu. Når hovedstrømmen møter
hindringen, bøyes den av, og den turbulente luften bak hindringen flyter
inn under hovedstrømmen. Hovedstrømmen fortsetter da oppover, og vi har
en boble eller en termisk søyle.
|