Dette er aller første og hittil eneste kryssing med paraglider gjennom dette området. Man skal være sterk både i hodet og beina for å ta sjansen ! 
=NIMBUS=

                                     Av Andreas Fredborg


Espesetra må være blant Norges vakreste. Romantiske små lafthus ligger spredt utover den farverike blomsterenga høyt over Heidalen.
Denne kulturdalen som har fått priser for sin vel bevarte byggeskikk. Men ikke alle har et så harmonisk forhold til disse urnorske setrene. Synet av hanggliderrampa her oppe får magen min til å romle. Termikken her kan være uhyre kraftig. Som utgangspunkt for distanseturer med hang- eller paraglider er Espesetra ideell, men det kan være plagsomt de første hundre metrene opp fra start. 
Om våren er det ikke uvanlig at det løfter med 10-11 meter i sekundet i luftrommet utenfor idyllen.

Fredag 19.juli rullet vi opp foran rampa, Eivind Kjennerud, Cecilie Hope og jeg. Det var bare så vidt bladene beveget seg foran start. En skulle tro at soaring ikke var mulig, men det tok under ti minutter til skybas. Svimmel og kvalm toppet jeg ut og fløy avgårde.

JEG KRYSSER Gudbrandsdalen til Torgeirkampen, som ifølge den kjente hanggliderpiloten Knut Løndal byr på det sikreste og beste løft i hele området. Jeg blir igjen kvalm i termikk som for meg er meget hard, og gir meg flere hundre meter under skybas. Innenfor dalsvingen ved Kvam resignerer jeg også godt under skybas. Så blir det bedre, og jeg krysser Fryadalen i retning Venabu med god høyde. Rett over elva Frya er jeg etablert under dagens første skygate. Jeg duver innover Venabygdsfjellet i stor høyde.

Andreas over Ringebufjell. Foto: Andreas Fredborg. <<Østover mot Venabu: Livlig varmluft løfter min Sphinx paraglider til de store høyder. På høyre lår har jeg festet en høydemåler og variometer, mens på det venstre sitter en GPS som gir posisjon og bakkefart.  

Over Venabu dør skygata, jeg skifter sørover mot en ny skygate, og synker utover mot elva Døra før jeg påny er etablert i løft omtrent rett over elva. Det enorme fjellplatået mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen ligger foran meg, og jeg er i skybas...  
Herfra blir det flyging over vidda -  taper sjelden mer enn 300-400 meter før jeg skrur meg opp. Hvor langt skal dette gå ? Jeg ser ingen ende på de gode forholdene. Skyskyggene avtegner seg som lystige flekker bortover vidda. Jeg fabler om suksess, og mister raskt bobla...  



HER KREVES KONSENTRASJON ! Jeg finner en ny kjerne som jeg tar til skybas. Skygatene går retning vest-øst. Jeg følger ingen skygate lenger enn fem ti til kilometer før jeg bytter til neste. Jeg ønsker nemlig ikke å fly ut av platået og over i Østerdalen og Rendalen. Årsaken er at jeg ikke vil sette meg i en situasjon der jeg må krysse Storsjøen uten redningsvest. Jeg kjenner ikke området fra tidligere. Lokal vind i forbindelse med sjøen kan være vanskelig å vurdere.

NESTE SKYGATE er mange kilometer bred, og sender store fjellområder inn i skyggen. Jeg velger det stedet den er smalest, og legger av gårde. Variometeret uler på stort synk, høydemetrene formelig renner av. All flyging her inne er ren flatlandsflyging. Greier jeg ikke boblene, må jeg lande. Det kan bli langt å gå. For første gang siden starten må jeg nå søke etter termikk direkte på terrengets overflate og i formasjoner. Jeg bestemmer meg for å forsøke noen større tørre vidder med mye sol på, og flyr inn over disse i 300-400  meters høyde ret sør for Korsstuguhøgda. Endelig tar en arbeidsom, udefinert og svak boble meg langsomt oppover. Jeg passerer 2000 meter og det øker til fem i stig.

Så følger jeg en virkelig bra skygate omtrent en mil, uten å sirkle i termikken. Drar lett brems når det løfter,gir på hastighet i synkområdene. Delfinflyging kalles dette, her går kilometrene unna. Under meg mot nord har jeg noen karakteristiske og fjordaktige vann, Imssjøene i Imsdalen. Fjellet her er preget av store vidder og den smale, nesten canyonlignende Imsdalen. Høydedraget langs den vestre side av Imsdalen er meget lovende, og genererer rikelig med termikk. Etterhvert forsvinner min skygate over denne sidedalen mot Østerdalen sør for Koppang., og jeg bestemmer meg for å skifte skygate igjen.
 
Krysser over en rund topp med årringlignende mønster, sannsynligvis Bølhøgda og skrur meg opp igjen i nærheten av denne. Også herfra flyr jeg omlag en mil langs en østgående skygate, som til tider løfter med over sju meter i sekundet. Jeg forlater skygata omtrent over Libråtfjellet. Jeg ønsker ikke å fly over på den andre siden av Østerdalen.  
 

Ruta Espeseter - Opphussætra


Senere, etter samtaler med seilflygere, får jeg vite at Østerdalen er bra i dette området, selv om høyden på åsen er lav. Å fortsette langs platået langs platået kostet nok derfor en del kilometere.

Igjen blir kryssingen mer kritisk, og jeg må atter ned for å søke etter termikk fra terrengformasjoner. Her velger jeg naturlig ut Heievorda, som viser seg å ha et bratt stup på den andre siden. En ny, lett boble tar meg opp igjen til skybas, jeg flyr flyr mot sørøst over skogsterreng der en og annen snaufjelltopp stikker opp. Som jeg har opplevd så ofte ellers på turen, løser skyene seg ganske raskt opp, og jeg får noe mindre å jobbe med etterhvert. Ved Stor-Horta en topp med antenneanlegg, når jeg skybas for siste gang.  

 

Andreas Fredborg. Foto: Andreas Fredborg

<< Andreas Fredborg

Så skjønner jeg ikke noe av avdrift i forhold til skyene. Ettersom  dagen går endrer forholdene seg, og jeg klarer ikke å fange opp hva som skjer. Her burde jeg ha fløyet over til østsiden av Østerdalen, for kraftig vestavind ved bakken sendte boblene mye mer skrått.  


JEG GJØR DE SISTE FORSØKENE på å finne løft, først ved Hea, så på Hovdsjøfjellet, men blir bare stående og stange i en ganske kraftig vestavind. Det merkelige er at vinden er sterkest ved bakken. Jeg lander på Hovdsjøfjellet, rett ved noen hjulspor som på Opphussætra. Det er fire timer og fjorten minutter siden jeg startet på Espesetra i Heidal. Siden jeg har fløyet av ut av kartet mitt er jeg noe usikker på hvor jeg er. Før landing så jeg imidlertid Rena inne i skogen der Rendalen og Østerdalen møtes. Turen ble senere målt til 102 km.  
(red. anmerkn.:Andreas har i ettertid ytterligere kontrollmålt turen til 
101,5 km, her skal alt være korrekt !)

På Standsætra får jeg skyss til Rena jernbanestasjon av en hyggelig kar som skal ned og hente sin kone på toget. Jeg rekker akkurat toget sørover til Elverum og Hamar for å reise videre til Otta. Toget stopper på alle steder utenom de nedlagte stasjonene Rudshøgda, Bergseng, Fåberg og Hunder. Reisen blir en langtekkelig odysse`, jeg er fremme etter fem timer på perrong og tog. Men mesteparten av reisen skjedde likevel inne i meg selv, jeg svevde fortsatt nedover Gudbrandsdalen og Østerdalen. Og selv om togbilletten kostet 280 kroner, så vil jeg ta vare på den så lenge jeg flyr paraglider.  

                                                                                                                                    

 
                 (Tidligere publisert i Flynytt 5/96)               


(Revidert 28.11.02)

 

Startside  Hvem er over ?  Klubben   Artikler  Fotogalleriet   Linker    Værdata   Gjestebok  Info in english

2005©Frode Halse
URL: http://www.fridistanse.no