Dette er aller første og
hittil eneste kryssing med paraglider gjennom dette området.
Man skal være sterk både i hodet og beina for å ta sjansen !
=NIMBUS= |
Av Andreas
Fredborg
Espesetra må være blant
Norges vakreste. Romantiske små lafthus ligger spredt utover den
farverike blomsterenga høyt over Heidalen. Denne kulturdalen som har fått
priser for sin vel bevarte byggeskikk. Men ikke alle har et så
harmonisk forhold til disse urnorske setrene. Synet av hanggliderrampa her
oppe får magen min til å romle. Termikken her kan være uhyre kraftig.
Som utgangspunkt for distanseturer med hang- eller paraglider er Espesetra
ideell, men det kan være plagsomt de første hundre metrene opp fra
start.
Om våren er det ikke uvanlig at det løfter med 10-11 meter i
sekundet i luftrommet utenfor idyllen.
Fredag 19.juli rullet vi opp
foran rampa, Eivind Kjennerud, Cecilie Hope og jeg. Det var bare så vidt
bladene beveget seg foran start. En skulle tro at soaring ikke var mulig,
men det tok under ti minutter til skybas. Svimmel og kvalm toppet jeg ut
og fløy avgårde.
JEG
KRYSSER Gudbrandsdalen
til Torgeirkampen, som ifølge den kjente hanggliderpiloten Knut Løndal
byr på det sikreste og beste løft i hele området. Jeg blir igjen kvalm
i termikk som for meg er meget hard, og gir meg flere hundre meter under
skybas. Innenfor dalsvingen ved Kvam resignerer jeg også godt under
skybas. Så blir det bedre, og jeg krysser Fryadalen i retning Venabu med
god høyde. Rett over elva Frya er jeg etablert under dagens første
skygate. Jeg duver innover Venabygdsfjellet i stor høyde.
|
|
|
<<Østover
mot Venabu: Livlig varmluft løfter min Sphinx paraglider til de
store høyder. På høyre lår har jeg festet en høydemåler og
variometer, mens på det venstre sitter en GPS som gir posisjon og
bakkefart.
Over
Venabu dør skygata, jeg skifter sørover mot en ny skygate, og synker
utover mot elva Døra før jeg påny er etablert i løft omtrent rett over
elva. Det enorme fjellplatået mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen ligger
foran meg, og jeg er i skybas...
Herfra
blir det flyging over vidda - taper
sjelden mer enn 300-400 meter før jeg skrur meg opp. Hvor langt skal
dette gå ? Jeg ser ingen ende på de gode forholdene. Skyskyggene
avtegner seg som lystige flekker bortover vidda. Jeg fabler om suksess, og
mister raskt bobla...
|
HER
KREVES KONSENTRASJON !
Jeg finner en ny kjerne som jeg tar til skybas. Skygatene går retning vest-øst.
Jeg følger ingen skygate lenger enn fem ti til kilometer før jeg bytter
til neste. Jeg ønsker nemlig ikke å fly ut av platået og over i Østerdalen
og Rendalen. Årsaken er at jeg ikke vil sette meg i en situasjon der jeg
må krysse Storsjøen uten redningsvest. Jeg kjenner ikke området fra
tidligere. Lokal vind i forbindelse med sjøen kan være vanskelig å
vurdere.
NESTE
SKYGATE er
mange kilometer bred, og sender store fjellområder inn i skyggen. Jeg
velger det stedet den er smalest, og legger av gårde. Variometeret uler på
stort synk, høydemetrene formelig renner av. All flyging her inne er ren
flatlandsflyging. Greier jeg ikke boblene, må jeg lande. Det kan bli
langt å gå. For første gang siden starten må jeg nå søke etter
termikk direkte på terrengets overflate og i formasjoner. Jeg bestemmer
meg for å forsøke noen større tørre vidder med mye sol på, og flyr
inn over disse i 300-400 meters
høyde ret sør for Korsstuguhøgda. Endelig tar en arbeidsom, udefinert
og svak boble meg langsomt oppover. Jeg passerer 2000 meter og det øker
til fem i stig.
Så
følger jeg en virkelig bra skygate omtrent en mil, uten å sirkle i
termikken. Drar lett brems når det løfter,gir på hastighet i synkområdene.
Delfinflyging kalles dette, her går kilometrene unna. Under meg mot nord
har jeg noen karakteristiske og fjordaktige vann, Imssjøene i Imsdalen.
Fjellet her er preget av store vidder og den smale, nesten canyonlignende
Imsdalen. Høydedraget langs den vestre side av Imsdalen er meget lovende,
og genererer rikelig med termikk. Etterhvert forsvinner min skygate over
denne sidedalen mot Østerdalen sør for Koppang., og jeg bestemmer meg
for å skifte skygate igjen.
Krysser
over en rund topp med årringlignende mønster, sannsynligvis Bølhøgda
og skrur meg opp igjen i nærheten av denne. Også herfra flyr jeg omlag
en mil langs en østgående skygate, som til tider løfter med over sju
meter i sekundet. Jeg forlater skygata omtrent over Libråtfjellet. Jeg ønsker
ikke å fly over på den andre siden av Østerdalen.
|
Senere,
etter samtaler med seilflygere, får jeg vite at Østerdalen er bra i
dette området, selv om høyden på åsen er lav. Å fortsette langs platået
langs platået kostet nok derfor en del kilometere.
Igjen
blir kryssingen mer kritisk, og jeg må atter ned for å søke etter
termikk fra terrengformasjoner. Her velger jeg naturlig ut Heievorda, som
viser seg å ha et bratt stup på den andre siden. En ny, lett boble tar
meg opp igjen til skybas, jeg flyr flyr mot sørøst over skogsterreng der
en og annen snaufjelltopp stikker opp. Som jeg har opplevd så ofte ellers
på turen, løser skyene seg ganske raskt opp, og jeg får noe mindre å
jobbe med etterhvert. Ved Stor-Horta en topp med antenneanlegg, når jeg
skybas for siste gang.
|
|
<<
Andreas Fredborg
Så
skjønner jeg ikke noe av avdrift i forhold til skyene. Ettersom
dagen går endrer forholdene seg, og jeg klarer ikke å fange opp
hva som skjer. Her burde jeg ha fløyet over til østsiden av Østerdalen,
for kraftig vestavind ved bakken sendte boblene mye mer skrått.
JEG GJØR DE
SISTE FORSØKENE på å finne løft, først ved Hea, så på Hovdsjøfjellet,
men blir bare stående og stange i en ganske kraftig vestavind. Det
merkelige er at vinden er sterkest ved bakken. Jeg lander på Hovdsjøfjellet,
rett ved noen hjulspor som på Opphussætra. Det er fire timer og fjorten
minutter siden jeg startet på Espesetra i Heidal. Siden jeg har fløyet
av ut av kartet mitt er jeg noe usikker på hvor jeg er. Før landing så
jeg imidlertid Rena inne i skogen der Rendalen og Østerdalen møtes.
Turen ble senere målt til 102 km.
(red.
anmerkn.:Andreas
har i ettertid ytterligere kontrollmålt turen til
101,5 km, her skal alt være korrekt !)
På
Standsætra får jeg skyss til Rena jernbanestasjon av en hyggelig kar som
skal ned og hente sin kone på toget. Jeg rekker akkurat toget sørover
til Elverum og Hamar for å reise videre til Otta. Toget stopper på alle
steder utenom de nedlagte stasjonene Rudshøgda, Bergseng, Fåberg og
Hunder. Reisen blir en langtekkelig odysse`, jeg er fremme etter fem timer
på perrong og tog. Men mesteparten av reisen skjedde likevel inne i meg
selv, jeg svevde fortsatt nedover Gudbrandsdalen og Østerdalen. Og selv
om togbilletten kostet 280 kroner, så vil jeg ta vare på den så lenge
jeg flyr paraglider.
|
|
|
(Tidligere publisert i
Flynytt 5/96)
|
(Revidert 28.11.02)
|
|