VÆR BEREDT !
Les om cumulunimbuser for å forstå mekanismen bak
fenomenet.Spør mer erfarne piloter til råds hvis du er usikker på
værbildet en flydag. Fare for cu.nimb. ?
Det er flere nedstigningsteknikker (PG) og hvilken som
best passer for deg kommer an på hvor sterk du er fysisk og hvor flink du
er flyveteknisk.Det vil også variere fra gang til gang hvilken teknikk
som er smartest å benytte seg av mht. hvor alvorlig situasjonen er og din
plassering i forhold til terrenget.
Å trekke ører samtidig som du tråkker stirup er
ikke så veldig anstrengende. Teknikken er enkel og trygg å utføre. Du
vil klare å gjøre dette forholdsvis lenge før du blir alvorlig sliten.
Styrelinene blir pasifisert slik at du må vektskifte og setestyre isteden
hvis flyveretningen trenger justering.
B-stall derimot krever større krefter og du blir
raskere sliten men den gir større synk enn å trekke ører. Det er
imidlertid viktig at du slipper opp B-stallen symetrisk og passe raskt for
ikke å gå inn i sekkeform eller andre deformasjoner.
Stupspiralen foretrekkes
av noen. Synkraten blir meget stor. Teknikken er omdiskutert, spesiellt
hvis man samtidig har ørene inne. Den er krevende og utsetter vingen for
ekstrem påkjenning pga sentrifugalkraften. Eventuelle svakheter i
liner/linefester eller duk pga
skade eller matrialtretthet vil da kunne manifistere seg slik at liner og
duk ryker lynraskt etter dominoprinsippet...
Å trene på disse teknikkene for første gang gjør
du bare i sikker høyde, utstyrt med reserveskjerm og under kyndig
veiledning !
Det aller viktigste er likevel å gjenkjenne nimbusen og
dens faresignaler slik at du skygger banen i tide og slipper å ty til de
beskrevne teknikker.
Bruk hodet
|