HVA
ER DISTANSEFLYVING ?
DISTANSEFLYVING, DEL 1
av Frode Halse
"Distanseflyging(Cross Country) er flyging der en utnytter
sveving til å fly distanser vekk fra,og eventuellt tilbake til,det
lokale flysted". Dette er den nøkterne og forsåvidt helt korrekte
definisjonen du vil finne hvis du leser kapittelet om Parapro trinn 5
i Håndboka fra Norsk Aeroklubb.
Hensikten
med denne artikkelen er å gi en mer inngående definisjon og
avmystifisere fenomenet distanseflyging. Målgruppe er først og fremst
ferske piloter som ønsker
motivasjon og et langsiktig mål å strekke seg mot.
Intermediate (mellomstadiet) piloter som mangler en siste impuls
til å sette i gang vil også kunne finne noe av interesse her.
|
EN UNIK MULIGHET!
Distanseflyving med PG/HG blir av mange sett på
som en unik mulighet til å oppleve jorda ovenfra og gjøre
pionerbedrifter via luftrommet på en forholdsvis billig og enkel måte.Det
meste av verden er blitt
utforsket og
saumfart på kryss og tvers. All luftttrafikk blir pålagt
stadig strengere restriksjoner for
å verne om sikkerhet ,natur og miljø. Men det finnes en frisone:
friflyving med PG/HG! Over
vilt og uframkommelig terreng kan man
med Hg/Pg sveve lydløst over
landskapet og nyte naturscenerier som er helt eksklusive pga høydeperspektivet.
Deler av Jotunheimen er
feks. stengt for motorisert flytraffikk.
Men du starter ikke din
distanse-karriere i villeste høyfjellet
hvor forholdene er ekstra krevende.Du begynner heller ikke med
distanseflyving fordi det gir høy status i flymiljøet. Distanse skal være
en naturlig fortsettelse på den progresjon du har som pilot. Du vil ut av
"lekegrinda",forlate flystedets trygge men etterhvert for deg
ensformige omgivelser.Som den eventyrer du er vil du ha større
utfordringer enn å holde deg i lufta over tid for så å lande på den samme landinga som så mange ganger før. Du er lei av å bare lufte bikkja
i parken,nå vil du på jakt! Ønsket om å utnytte mer av vingens
potensiale presser på.
HØYERE
INNSATS,STØRRE BELØNNING
I det øyeblikk du forlater kjent luftrom er det
dine egenskaper og kunnskaper som pilot som bestemmer hvor langt du kommer
avgårde og hvor greit turen går. Du har ikke lenger velkjente
landskapsformasjoner og termikkgeneratorer å støtte deg til. Nå må du
lese landskapet og værforholdene og ut fra hva du observerer og erfarer
underveis kontinuerlig gjøre strategiske valg i forhold til den flyplan
du har. Du flyr nå med en høyere innsats,det kreves mer av deg enn ved
lokal flyving,men belønningen er også desto større hvis du lykkes! Du
har en spesiell følelse når du lander flere kilometer eller mil vekk fra
start- stedet på din første distansetur.Du er stolt av deg selv og
opplever en så høy grad av tilfredshet at
du i livet ellers meget sjelden kommer til å oppleve maken!
Her er det på plass med en liten advarsel : Denne
rusaktige tilstanden kan være svært vanedannende, kanskje er du
allerede etter første tur "hekta" på distanse og
begynner å tilpasse livet ditt etter hvor og når du kan få flydd
slik igjen.....
EN
TYPISK DISTANSETUR
Slik vil man kunne oppleve en typisk distansetur
under gode forhold : Du står på start sammen med et par medpiloter(Per
og Pia ) .Været er godt, cumulusene begynner å
bygge seg opp og er flate og veldefinerte i bunnen.
Termikkboblene som kommer opp åssida under starten blir stadig
sterkere og hyppigere. Dere har fulgt med skyutviklinga og streamerne et
par timer og kl 12.30 bestemmer dere at er det på tide å starte .Få minutter etter start har alle
funnet kraftige bobler og klattrer med 4-5 m/s .Etter å ha skrudd 500 m får
du et stort ensidig innklapp, må streve litt før du får det ut
og mister i mellomtida bobla di . Du leter metodisk
etter bobla men lykkes
ikke ,det blåser nemlig endel i høyden så boblene har ganske mye
avdrift og er vanskelige å beregne. Mens de andre fortsetter å stige
sklir du nedover.Først 100 m over start klarer du å sentrere ei boble
og er i gang igjen.
10 minutter senere er du 1200 m over start, lufta er
merkbart kaldere og det "kiler" i magen ettersom du ikke har vært
så høyt på lenge. De to andre henger bare 100m over deg kloss i basen
av en stor cumulus.
|
|
Løftet
reduseres det siste stykket mot skya fra 3-4 til 1-2 m/s.
Du holder et vaktsomt øye med de andre mens du stiger opp
mot skybasen . Per og Pia trekker inn ørene på PGène og
styrer mot utkanten av skya, de er nemlig i ferd med å
trekkes opp i skya. Du følger deres eksempel men
er litt seint ute med å dra ørene slik at du må fly ut av skya
inne i "skjørtet" av skybasen.
Lufta er fuktig og tåkete rundt deg og bakken langt der
nede kan bare såvidt skimtes
gjennom en dis. Situasjonen er potensiellt farlig.Du har ikke
skikkelig kontroll over hvor de andre befinner seg. I
verste fall
kan en kollisjon oppstå....
Lettelsen er derfor stor når du er ute av skya og kan se de andre litt lavere og
allerede flere hundre meter av
gårde på den planlagte flyruta. Du forlater skybasen på
2500 m.o.h. og får endel synk når du forlater løftet av skya .
Flyr på "hands off" ;dvs gir ingen brems, noe
som gir beste glidetall for din vinge. Strekker kroppen og
lener deg tilbake for å redusere luftmotstanden.
Glidestrekka til den første antatt "sikre"
termikk- generatoren er
5-6 km. Underveis dit flyr du gjennom et par svake
løftområder, du snur og prøver å sirkle inn eventuelle
brukbare bobler men finner fort ut at du taper mer enn du
vinner i høyde og pusher derfor på videre.
Lenger fremme kommer Per og Pia fram til det store
hogstfeltet øverst i åssida. De kommer inn med kun 50-60
m over bakken og jobber med å få "fotfeste" i
trang og hard termikk. Per lykkes dårlig og sklir
etterhvert nedover åssida mens han prøver å
"klore" seg fast i flisete termikk. Etter ett
kvarters kjemping lander han på et nyslått jorde og ser
misunnelig opp på oss andre som fortsatt flyr.
|
|
Denne skybasen lå i 3400 m.o.h. (Rondane)
|
|
|
Hogstfeltet i forgrunnen kan være en fin termikkgenerator. Røyksøylen i
det fjerne og vindstriper på vannet røper vindretningen.
|
|
Pia
skrur seg opp 300 m over hogstfeltet men
møter der store problemer med å forfølge termikken videre.
Ettersom vi befinner oss i et dalskille
er det kanskje ei vindskjæring som er årsaken. Hun gir seg raskt
og flyr videre over
ei
fjellkjede på dalens solside.
Foran deg og mye lavere flyr Pia "low and hot".
Du henger "high and cool" og drar nytte av å se hvor hun får
løft og hvor det slett ikke er lurt å fly! Dere flyr inn i et
skyggedekket område og da er Pia "ferdig" ,her er nemlig
termikken redusert og med sin
lave høyde rekker hun ikke ut i sola igjen. Hun lander på ei
myr 16 km fra start. Du har høyde til å gli ut av skyggen og
ankommer den omtalte fjelltoppen lavt men i solskinn. Her er
termikkboblene store og kraftige så du skyter i 7-8 m/s til værs og når
raskt en ny skybas .Tittende bakover kan du nå såvidt skimte fjellet du
startet fra .Med friskt mot flyr du videre og dekker den neste mila ved å
fly like under tre skyer (skygate) og benytte deg av skysuget. Dessverre
kommer nå en varslet kaldfront 3-4
timer "for tidlig", det skyer over og du "regner
ned". Irritert over regnet men mest glad lander du etter 30 km på et
jorde ved en bensinstasjon.Du har satt ny personlig rekord og er mektig
fornøyd. Tenk hvor langt det kunne ha blitt hvis ikke uværet hadde
kommet . De største fiskene slipper alltid unna...
På bensinstasjonen ringer du og får avtalt
henting. Ikke lenge etter sitter du på ei veikro sammen med dine
medpiloter i ivrig diskusjon. Egen og andres flyving blir evaluert.
Kanskje har du erfart noe nytt om flyforholdene i denne dalen og deler det
med de andre. Hvis noen har opplevd noe spesiellt under flyvingen vil
denne praten fungere som en
uformell debrief.
|
|
|
DISTANSENS
LENGDE
Håndboka
gir ikke noe svar på hvor lang en tur må være for å kunne
godkjennes som distansetur. Når du samler på distanser for å ta
sertifikattrinn 5 reiser jo dette spørsmålet seg. Det har vært
opp til instruktøren som godkjenner dine distanseturer å
bestemme minimumslengde. Tidligere har det feks vært vanlig at
man har krevd minimum 10 km av pg-piloter. Vingenes ytelser er
forbedret vesentlig siden da så nå vil det nok være mer
naturlig å kreve en minimumsdistanse på 15 km (PG).
|
For tidlig nede på bakken men det kommer nye
sjanser....
|
|
|
|
(Tidligere publisert i Kingpost 1/95 , komprimert
artikkel-utgave av artikkelserien publisert i Fri Flukt 1/96 )
(Revidert 17.12.02)
|